Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flydende Kattegatbro for tog... (Generelt)

af kme, 22/2 2019, 00:38 (1881 dage siden) @ ThomasTT

Det er urealistisk. Selv hvis det var tilladt at sejle hurtigt i området ville en hurtigfærge bruge måske 90 minutter på kalundborg- aarhus. Læg hertil banen på sjælland og selv med meget kort tid til skifte vil det være langsommere end bare at køre den sædvanlige vej. Og så er der slet ikke taget stilling til den store gene ved at skulle skifte og udgifter/miljø ift at sejle næsten 100 km i høj fart. Det vil på alle måder være dyrere, dårligere og langsommere.

Med en absolut maksimal tidsbesparelse på ca en time vil det være helt nødvendigt at, der ikke skal ske nogen omstigning.

Hydrofoil passagerbåde til ~300-400 passagerer er både hurtige, miljøvenlige (sådan da) og skaber ikke store bovbølger som fx. Mols-linjen, så man kan sejle hurtigt nær land. Der sejler hundredvis af dem bl.a. designet af flyfabrikken Boeing og bygget i Norge. De kan sejle langt mens der bakses med rangering af tog på sløve færger.

Husk venligst på at non-stop lyntogsstrækningen Høje Tåstrup-Odense kun er 120 km/t i gennemsnit, så hydrofoilen kan tillade sig at være langsommere.

På at slå hydrofoil op på wiki.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak