Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flydende Kattegatbro for tog... (Generelt)

af ThomasTT, 22/2 2019, 01:18 (1861 dage siden) @ kme

Det er urealistisk. Selv hvis det var tilladt at sejle hurtigt i området ville en hurtigfærge bruge måske 90 minutter på kalundborg- aarhus. Læg hertil banen på sjælland og selv med meget kort tid til skifte vil det være langsommere end bare at køre den sædvanlige vej. Og så er der slet ikke taget stilling til den store gene ved at skulle skifte og udgifter/miljø ift at sejle næsten 100 km i høj fart. Det vil på alle måder være dyrere, dårligere og langsommere.

Med en absolut maksimal tidsbesparelse på ca en time vil det være helt nødvendigt at, der ikke skal ske nogen omstigning.

Hydrofoil passagerbåde til ~300-400 passagerer er både hurtige, miljøvenlige (sådan da) og skaber ikke store bovbølger som fx. Mols-linjen, så man kan sejle hurtigt nær land. Der sejler hundredvis af dem bl.a. designet af flyfabrikken Boeing og bygget i Norge. De kan sejle langt mens der bakses med rangering af tog på sløve færger.

Husk venligst på at non-stop lyntogsstrækningen Høje Tåstrup-Odense kun er 120 km/t i gennemsnit, så hydrofoilen kan tillade sig at være langsommere.

På at slå hydrofoil op på wiki.

Det er muligt, du har ret, og det vil så forbedre ideen. Det er bare ikke nok, og det kan aldrig blive nok. Det er ikke muligt at opnå rejsetider, der kan opveje ulemperne ved omstigning.

Det vil tage mindst 60 min at sejle til sjælland og mindst 30 min videre til kbh. Hertil kommer så tid og besvær ved omstigning fra færge til tog. Det kan umuligt konkurrere med selv nuværende forbindelser og rejsetider. At skulle skifte midtvejs duer simpelthen ikke. Hvis man forestillede sig, at man i dag skulle skifte i odense, hvis man rejste med lyntog Aarhus-kbh kunne man lige så vel indstille driften. Alle ville vælge et gennemkørende regionaltog eller bus eller bil.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker

Billige jernbane T-shirts

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak