Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flydende Kattegatbro for tog... (Generelt)

af ThomasTT, 22/2 2019, 15:57 (1888 dage siden) @ kme

Det er lige før man bare kunne springe trinnet helt over og sejle folk København-Århus fra bymidte til bymidte. Distancen er ca. 200 km.

Denne færge kan sejle 107 km/h og have 1000 passagerer samt 150 biler med. Så turen burde kunne gøres på ca. 2 timer, og man slipper for at skifte mv.


Problemet er, at det virker usandsynligt, at så høj hastighed ville kunne accepteres over lange stræk tæt på land. Herudover vil brændstofsforbruget være enormt og meget svært at gøre grønt med den fart og distance[...]

Ja det vil være helt udelukket. Fidusen ved hydrofoilen er jo netop at den løfter skroget ud af vandet og sparer derfor masser af brændstof, kan sejle meget hurtigt og skaber ikke bovbølger. Den kan bare ikke tage biler, endsige tog.

Men nu skal vi ikke tabe fokus: ideen er at undgå en Kattegatbro, der er rasende dyr.

Nja, jeg ved ikke om ideen længere er at undgå en kattegatbro, da det dels virker urealistisk pga stærke politiske ønsker og dels, at broen for mig at se bliver mindre problematisk jo længere den udskydes, og da den skal afvente femern snakker vi jo reelt år 2040 nu.

Forbindelsen skal jo undersøges både med og uden bane, og jeg gætter på, at bane på højbro bliver for dyrt, og så er det jo en interesant debat, hvad man så gør. Der er mange muligheder. Fx fregatfærgen eller en tunnel, men det kan også være yderligere opgradering af eksisterende linieføring, hvor man kan komme ret langt for begrænsede udgifter.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak