Drop S-togsplaner på Kystbanen og spar milliarder (Generelt)

af Banemanden, lørdag 23. februar, 2019, 00:41 (240 dage siden) @ Anonyme

I gennemsnit er rejserne på Kystbanen væsentlig længere end på S-banen, også længere end på Frederikssundsbanen. Dertil er Frederikssund ikke den største station på sin strækning, hvilket Helsingør derimod er.

Derudover, netop pga. den længere gennemsnitlige rejsetid, er borgere/borgmestre nok mere lydhør overfor S-tog til Helsingør, hvis man får ordentlige arbejdsforhold i toget, og dermed kan udnytte transporttiden.

Når du siger “væsentligt længere” med både gennemsnitsrejser på Kystbanen og længden på banen, hvad bygger du så det på? Kystbanen er 46 km lang. Frederikssundsbanen er 44. Rejsetiden Hg-Kh i hverdagene er 46 min. Fs-Kh er med linje H 44 min og linje C 48 min.

Helsingør og Frederikssundsbanen i sin nuværende form er en god sammenligning. Også selvom Fs måske ikke er den største station på sin strækning. Den har flere stationer der på passagergrundlag er i samme størrelse som Hg undervejs mod Kh.

Banerne ligner hinanden mere end man vil være ved, men adskiller sig alligevel på det kraftigste på punktlighed, fordi man VIL have regionaltogpå Kystbanen. S-togene har en misundelsesværdig punktlighed mens Kystbanen har en rædselsvækkende punktlighed.

Jeg kan ikke rigtig se de meget væsentlige forskelle der påpeges. Medmindre 2 km og 2 minutter er det der pt ødelægger det og taler imod en s-togs omlægning.

Hele emnet:

RSS Feed af emne

NJJ T53

Jernbanebøger

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel
Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel
Pris 230,- kr.
 Læs mere 

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.

Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen