Den translindholmske jernbane - byggestart (Jernbanen i dag)

af andersj @, Aalborg, onsdag 27. februar, 2019, 23:29 (603 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I marts begynder det "rigtige" anlægsarbejde, efter at en masse sand har trykket undergrunden sammen ved Aalborg Lufthavn i snart et års tid.

Pressemeddelelse fra Banedanmark om byggestarten kan læses her.

Tracéet med sandbunken ved Lufthavnen kan tydeligt kendes på dette foto fra Banedanmark.

[image]

Banen forventes klar til K21, men det er endnu uvist hvilke tog der kommer til at betjene Aalborg Lufthavn der får forkortelsen Abl i tråd med de øvrige stationer i Aalborg (Ab og Abv) og ikke efter lufthavnens forkortelse AAL.
Der har hele tiden været lagt op til at DSB's fjerntog skulle fortsætte fra Aalborg til Aalborg Lufhavn, men det giver en elendig køreplan da IC og ICL hhv. ankommer og afgår fra Aalborg ca. 15 minutter forskudt. Min idé er at lade Aalborg Nærbane fortsætte fra Aalborg til Aalborg Lufthavn samt IC togene. Det vil give en skarp 30 minutters drift.
Ved at forlænge Aalborg Nærbane skal der bruges 2 togsæt, ligesom da DSB kørte nærbanen, mod det ene togsæt som Nordjyske Jernbaner pt. bruger på den afkortede nærbane der ikke længere starter og slutter i Lindholm.
Ved at forlænge IC 1xx togene skal der ikke bruges flere togsæt. IC 1xx kørte også til og fra Lindholm til og med K15.
Ved at forlænge lyntogene skal der bruges et ekstra togsæt, da man ellers vil komme til at vende skarpt i lufthavnen. Hvis man vælger at vende skarpt vil det føre til en markant øget risiko for delaflysninger mellem Aalborg og Aalborg Lufthavn ved selv de mindste forsinkelser sydfra.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen