Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Planlagte jernbanespor der ikke er blevet til noget (Generelt)

af Ingeniøren, 3/3 2019, 20:58 (1873 dage siden) @ AnneSophieBrandt

Hej til alle jer entusiaster der ude :-)

Jeg er ved at researche lidt på hvilke planlagte jernbane linje, der med tiden ikke er blevet til noget alligevel. Årstallet er ligegyldigt. Jeg kunne bare rigtig godt tænke mig at finde nogle flere linjer, der skulle have været anlagt, men så ikke blev det alligevel. Årsagen vil jeg også meget gerne vide noget om.

Er det noget, I kan hjælpe mig med? :-D

Det mest berømte/berygtede eksempel i dansk jernbanehistorie må være den s.k. Midtsjællandske Jernbane fra Næstved til Hillerød, som blev åbnet i etaper 1924-28 fra Næstved til Frederiksund. Den manglende strækning fra Frederiksund til Hillerød var næsten færdigbygget med jordarbejder, broer og viadukter, kun skinner og stationsbygninger manglede. I mellemtiden var konjunkturerne vendt i jernbanens disfavør: væksten i rute- og lastbiler samt privatbilisme, sparekrav til DSB, som (forståeligt) valgte at prioritere udbygningen af de københavnske S-baner etc.. Da "det manglende led" aldrig blev etableret, faldt de allerede åbnede strækninger (excl. Næstved-Ringsted, som kører endnu) hurtigt fra og nedlagdes i slutn. af 1930'erne. Læs mere i bogen "Midtbanen" af historikeren P.Thomassen (1977) samt flere links på nettet.
Et andet eksempel, den delvis anlagte, men aldrig færdigbyggede Morsøbane (Nykøbing M.-Vilsund-Thisted) er grundigt beskrevet i Mogens Duus' meget læseværdige bog "Med toget til Glyngøre og Nykøbing Mors"


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak