Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En tur til Chile - Tacna-Arica (Generelt)

af Hans T. Møller, Risskov, 7/3 2019, 07:49 (1875 dage siden) @ Hans T. Møller

I en tidligere tråd tråd bragte jeg et par fotos af metersporsbanen fra Arica til La Paz i Bolivia. Arica har imidlertid også en normalsporet jernbaneforbindelse til byen Tacna i Perú.

Da banen åbnede i 1856, hørte området, som den gennemløber, under Perú. Efter Stillehavskrigen 1879-84 blev det en del af Chile, og efter en folkeafstemning i 1928 blev det delt, så den nordlige del atter blev peruviansk. I dag er banen således en international forbindelse med paskontrol og toldeftersyn på de to endestationer.

Den 62 km lange jernbane og ejes og drives af den sydligste provins i Perú, der hedder Tacna ligesom endestationen. Da jeg besøgte den i november 2011, var der ét dagligt gennemkørende tog i hver retning, og så vidt jeg ved, er det stadig tilfældet.


[image]

Motorvogn nr. 261 er ankommet til Arica. Det er en ombygget Sentinel-Cammel-dampvogn fra 1934! En mekaniker i Tacna fortalte mig, at der i dag er indbygget en Volvo-lastvognsmotor med tilhørende gearkasse i den forreste truck. Banen råder over to motorvogne af denne type.

[image]

Efter at være vendt på et trekantspor bakker vognen til perron. Stationsarealet i Arica er indhegnet og forsynet med en låge.

[image]

Toget returnerer til Tacna. Sporet til venstre tilhører Arica-La Paz-banen.

(I øvrigt har jeg behandlet banen i Jysk Modeljernbane-Klubs blad TOG 60 nr. 155, 2014.)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak