Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hurra - I er blevet moderne, tillykke :-) (Generelt)

af mpp, 7/3 2019, 22:07 (1848 dage siden) @ mikedk2100

Det svage led i de fleste togrejser er typisk når man skal skifte. Skal man f.x fra København til Amsterdam skal man skifte i Hamborg og Duisburg eller Hannover og nogle gange sågar Fredericia. Med 2-3 skift kan man hurtigt komme til at vente lang tid på nogle kolde perroner og man er langt mere sårbar overfor forsinkelser.

Der var en artikel i Zetland om at køre til London med tog og der skal man med det første tog til Hamborg for at nå det sidste tog fra Bruxelles til London. De blev så også forsinkede og måtte pludseligt selv finde overnatning i Bruxelles og sørge for at de kunne komme på det første Eurostartog dagen efter.

Det svære er mange gange at få oprettet ruterne og sørget for at der er nok passagerer til at give ruten gang på jord. Når først en rute er oprettet skal man nok kunne opnå vækst når man bare kan sætte en vogn mere på. Lige nu skal markedet gøres modent og det sker blandt andet ved at fanatikere og entusiaster vælger toget til, også selvom det er besværligt.

En anden fordel jeg synes ofte får alt for lidt fokus når man snakker om tog kontra fly er, at der stadig er mange rejserelationer mellem mindre byer, hvor flyforbindelserne er rigtigt dårlige. Da jeg skulle fra Verona til Aalborg tog det hele dagen og jeg endte alligevel at køre med tog i flere timer.

Med alt det sagt tror jeg at togrejser kommer til at ændre sig mere end flyrejser over de kommende år: open access og private aktører giver ny dynamik i markedet, der bliver købt nye tog stort set alle steder i Europa, der bliver løbende bygget nye baner der gør nye ruter mulige og togene bliver i højere og højere grad udrustet til at kunne køre på tværs af landegrænser. Givet at flyselskaberne let kan flytte deres fly til nye ruter er det nok ikke nok til at få flytrafikken til at gå ned, men det kan trods alt give nogle spændende nye rejsetilbud.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak