Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En tur til Chile - Iquique (Generelt)

af Hans T. Møller, Risskov, 9/3 2019, 08:34 (1847 dage siden) @ Hans T. Møller
redigeret af Hans T. Møller, 9/3 2019, 09:25

Vi er nået til havnebyen Iquique, der er på størrelse med Aarhus. Byen var som nævnt endestation på ”The Nitrate Railways”, og det meste salpeter fra området blev udskibet her.

Jeg kender ikke detaljerne, men chilenske politikere var så irriterede over The Nitrate Railways' økonomiske succes, at de vedtog anlægget af en konkurrerende statsejet bane med endestation her i Iquique.

Så kom 1. Verdenskrig og sendte verdensmarkedet for salpeter ud i store svingninger. Efter krigen var ”salpetereventyret” forbi, og Wall Street-krakket i 1929 gjorde ikke situationen bedre...

Den nye bane ”Ferrocarril Iquique a Pintados” blev aldrig nogen succes, og ”The Nitrate Railways” nåede heller ikke fortidens højder. I 1940 overtog den chilenske stat banen og omdøbte den til ”Ferrocarriles Saliteros de Tarapacá”.

Statens politik var at benytte meterspor i den nordlige del af landet, og ”Ferrocarril Iquique a Pintados” var anlagt med denne sporvidde, mens de normalsporede, tidligere ”Nitrate Railways” blev omsporet.

Nu skal jeg nok komme til sagen.

I 2012 ligger ”The Nitrate Railways” strækning ud af byen der stadig, men den eneste regelmæssige toggang er et udflugtstog, der kører til Pintados hver lørdag. Og jeg skal selvfølgelig med!

Trækkraften leveres af operatøren ”Ferronor” - som vi også vil møde senere - vognene er oprindeligt bygget til De chilenske Statsbaner og tilhører vistnok turarrangøren ”Trasatacama”.

Iquique ligger ved foden af en 600 m høj skrænt, og banen er ført op langs den. Før det for alvor går opad, ligger der en rist, hvor toget rebousserer. Hvis en togstamme skulle løbe løbsk på den stejle strækning, vil den altså ikke fortsætte ned i byen. Man kunne tillade en stigning på mellem tre og fire procent, fordi de tungtlastede tog med salpeter altid kørte ned ad bakke.

Turen op langs skråningen er en oplevelse! Gradvist bliver udsigten over byen bedre og bedre, og til sidst ligger den som et panorama med Stillehavet i baggrunden. Desværre egner den slags sig ikke til gengivelse på fotografier...

[image]

Seks dage om ugen holdt udflugtstoget her i midterrabatten på Avenida Arturo Prat Chacon. I baggrunden ses en vandlinjemodel i skala 1:1 af korvetten ”Esmeralda”, der blev sænket lidt nord for Iquique under ”Stillehavskrigen” 1879-84 mellem Chile og en alliance mellem Perú og Bolivia.

[image]

Sådan ser der ud i Atacama-ørkenen. Man kan blive tørstig bare ved synet. Toget holder i Pintados.

[image]

Frokost var inkluderet i billetprisen, og den blev serveret i adobe-folden til venstre. Toget holder - såvidt jeg kan se - på stationen Empalme. (Det er svært at orientere sig i en ørken.)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB R963

Jernbanebøger

Nordbanen

Nordbanen. Pris 340 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak