Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

signalsystemet - status? (Generelt)

af Rail, 10/3 2019, 13:16 (1872 dage siden) @ steenth

Der er stadig en udestående med ERMTS på større stationer. En af udfordringerne er, at togene er forbundne med den centrale styring ("FC") via mobiltelefoni baseret på GSM-R. Der er et forholdsvis begrænset antal kanaler = hvor mange tog en mast kan håndtere. Med nyere mobilteknologi vil dette antal øges betragteligt, og man er da også langt med både at specificere og teste næste generation baseret på GPRS (pakkekoblet kredsløb) hvor antallet af tog der kan kommunikere øges betragteligt. Det er især store stationer som Københavns og Århus banegårde hvor dette bliver en udfordring.


Det er kun på strækningen Valby-København-Østerport, som Banedanmark næver som et sted, hvor der problemer med kapacitet i GSM-R. Der skal være omkring 20 samtidige tog i et område, før det er et problem.

GPRS er en del af GSM-R og ETCS over GPRS er del af version 3.6.0 af ERTMS. På længere sigt, når GSM-R skal erstattes, kunne det blive LTE, som også bruger pakkekoblet kredsløb til datatransmission.

Jeg tror at Banedanmark har undervurderet hvor stort problemet er, i Nordjylland har man måtte fjerne al det der er nice to have for at få nok båndbredde til de sikkerhedskritiske meldinger.

Så opgraderingen af GSM-R kan kun komme for langsomt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak