Nivå sporanlæg (Generelt)

af Rail, søndag 10. marts, 2019, 13:28 (70 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg sidder og gennemlæser "Jernbanen" nr. 1 2019. På side 8 står der til sidst i artiklen (startende side 7) om S-tog til Helsingør følgende: Desuden vil Banedanmark blive bedt om en mulig ændring af sporene i Nivå og Snekkersten (Flere transversaler) så det bliver lettere at genoprette trafikken.

Hvordan ser i at flere transversaler i Nivå kan afhjælpe dette? I Snekkersten kunne jeg godt se en fordel for at Lille Nord kunne køre ind og ud samtidig eksempelvis, hvis man nordfra kunne køre direkte ind i Spor 4 uden at komme gennem de sporskifter der køres i, i dag. Men Nivå har jeg svært ved at gennemskue hvordan flere sporskifter skulle hjælpe?

I Nivå er problemet at når du kommer fra København og skal vende, så skal toget ankomme i det midterliggende spor (2). Herefter kan man enten vende ved perron eller kører i vendespor. Fra vendesporet kan man kører mod København via enten spor 2 eller 3.
Dette betyder i dag at Nivå-toget ankommer i spor 2, kører ud i vendesporet. Herefter skal det afvente toget fra Helsingør og når dette er kørt kan man så kører til perron i spor 3.

Her ville en transversal der forbinder spor 1 og vendesporet gøre at man kan kører toget til perron i spor 2 hvor det her kan afvente toget fra Helsingør.

Med den nuværende køreplansstruktur er det også sådan at man SKAL i vendespor, ved at ilægge den ekstra transversal kan et forsinket tog vende ved perron i spor 2.

Reelt er det største problem dog at det tager for lang tid at kører Nivå - Snekkersten til at der kan opretholdes 20minuttersdrift ved enkelsporsdrift.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
3 flyttefirma tilbud

DSB plakat 1949

DSB plakat 1949
DSB plakat 1949 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen