En tur til Chile - Iquique - en sporvej (Generelt)

af Hans T. Møller @, Risskov, mandag 11. marts, 2019, 08:00 (131 dage siden) @ Hans T. Møller

Iquique havde fra 1885 til 1930 en sporvej. Oprindeligt var den hestetrukken, og i 1920'erne kørte der også benzindrevne sporvogne i byen. men det er spildt ulejlighed at gå på jagt efter vægrosetter - beslag til ophængning af køreledninger - på husene i Iquique.

I 2004 åbnede en ny turistsporvej med endestation på den centrale plads, som normalt hedder ”Plaza de Armas” i chilenske byer, men her er navngivet efter chefen på korvetten ”Esmeralda”, fregatkaptajn Arturo Prat Chacon.

Den metersporede strækning er enkeltsporet og følger gågaden Avenida Baquedano. Der er tre krydsningsmuligheder undervejs, og længden er vel en kilometer.

Det rullende materiel er nybygget og består af en nybygget akkumulator-sporvogn og en vogn, der er beregnet til at blive trukket at en enkelt hest. Hesten havde fri, da jeg kom forbi, men jeg kan vise lidt billeder af den eldrevne vogn i drift.


[image]

Vognen beregnet til firbenet trækkraft holder på Plaza Arturo Prat. I baggrunden er akkumulatorvognen på vej nedad Avenida Baquedano.


[image]

Her er akkumulatorvognen på vej tilbage til Plaza Arturo Prat.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB plakat 1950

DSB plakat 1950
DSB plakat 1950 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne
Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen