Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

signalsystemet - status? (Generelt)

af steenth, 12/3 2019, 12:34 (1871 dage siden) @ Pylorus

Men de bliver ikke de sidste. Teknisk er det kun noget, som skal testes igennem og rettet til. Det har man god tid til at gøre inden det bliver kritisk for det danske projekt. Og fra mit kendskab, er det kun en mindre ændring i et hjørne. Selv det basale - hvad der sendes imellem tog og radio blok center - er uændret. Det er kun en mindre skift af protokol fra CSD til GRPS - noget som burde have været gjort tidligere. Og det baner også vejen for fx 4G/LTE og/eller 5G som erstatning for GSM-R.


Lyder "betryggende" - "Teknisk er det kun noget, som skal testes igennem og rettet til."

I forhold til det øvrige projekt, er det småting. Hvis det nye ikke virker, så er der en god fallback til den gamle måde. Og der er meget god tid indtil det er nødvendig at bruge ETCS over GRPS..

Som jeg husker det har man herhjemme valgt at koble en masse ting på systemet som dørlukning, temperatur i de enkelte vogne etc. Kan ikke lige finde det svar som du vist selv gav - steenth. Alt sammen noget som måske forklarer at indbygningen af systemet i f.eks. IC3 afføder en masse kabler / udstyr m.m. som strengt taget IKKE har noget med sikkerhed at gøre i forhold til risikoen for sammenstød.

Dørlukning, som du skriver, er kun information. Men det er nyttig, da man kan fortælle trafikinformationssystemet, at dørene er ved at lukke eller er blevet det, så passagerne kan se status på skærme. Og du skriver ''herhjemme'' - den er standardfunktion i ERTMS, som bliver udnyttet. Det er ikke en national løsning.

I IC3 har det er ikke været plads til udstyret og man skulle sætte udstyret et sted, som ikke er ideel. Og man har åbenbart ikke afsat plads til flere ledninger. Det er mere en gammel fejl i designet i IC3 end det er et ERTMS-problem. Og det er desværre ikke første gang, at der har været praktiske problemer at find plads til udstyr i togsæt, når ERTMS fylder mere end der er afsat plads til

Samtidig "ting" som på den ene side er "nice to have" - men også betyder at systemet bliver langt mere kompliceret.

Der var også en som skrev at Banedanmark have fået deres specifikationer igennem. Af et "internationalt" system lyder det bekymrende at man skal have nationale standarder.

Der er renset grundig ud i nationale standarder, da man fik lavet baseline 3. Det Banedanmark har haft af ønsker, står de ikke alene med og specifikationerne er lavet af forvaltninger i flere lande og industrien. Reelt har baseline 2 manglede en del funktioner, som er kommet med i baseline 3. Og med version 3.6.0 er de vigtige funktioner kommer med.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på Sundhedsplatformen. Det skulle være et gennemprøvet system og et system som er anvendt på rigtig mange sygehuse i hele verdenen.

Det er helt i skoven at sammenligne med sundhedsplatformen. ERTMS har rod i europæisk jernbaneverden. At der var været problemer -

Så jeg har min naturlige skepsis overfor et system som man tilsyneladende forsøger at gøre "altomfavnende" fremfor at fokusere på det primære - nemlig at der ikke sker togsammenstød og man kan have så mange tog igennem per time som muligt på en given strækning.

Jeg synes ikke ERTMS, som er mest interessant med signalprojektet. Det er en mindre del af projektet og kun toppen af isbjerget, som har haft fokus udadtil. Det er alle de bagvedliggende systemer, som håndtere afvikling af trafikken (der er ikke forskel om det er med ERTMS eller ej), som jeg kan se giver en markant forskel. Og der er vi kommer op et område, hvor det er mere styringen af trafikken end sikkerhed som tæller.

Erfaringen fra andre store IT-systemer tilsiger at der oftere sker fejl jo flere input man har og den tid systemet rent faktisk kan fungere bliver kortere før end det skal udskiftes.

Så spørgsmålet er: Er der i ERTMS indbygget en masse "overflødige" input?

Jeg synes en biting du skriver om. Det er et spørgsmål at pakke det sikkerhedskritiske ind, så ekstra funktioner lettere kan håndteres. Og ERTMS udstyr i tog er et standard-system, hvor Banedanmark har fået den opgave at købe ind til togoperatørne, hvor der er et standard interface til toget, hvor beskeder bl.a. status på døre er med sammen bremser o.lign, udveksles.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Odsherreds Jernbane 1899 - 1949
Odsherreds Jernbane 1899 - 1949

Ved Odsherreds Jernbanes 50 års jubilæum i 1949 udgav banen dette jubilæumsskrift, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1899 til 1949. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Jernbanebøger

Ib Spang Olsens bedste

Ib Spang Olsens bedste. Pris 220 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak