Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

signalsystemet - status? (Generelt)

af steenth, 12/3 2019, 16:00 (1844 dage siden) @ Pylorus

Jeg kan ikke lade være med at tænke på Sundhedsplatformen. Det skulle være et gennemprøvet system og et system som er anvendt på rigtig mange sygehuse i hele verdenen.

Det er helt i skoven at sammenligne med sundhedsplatformen. ERTMS har rod i europæisk jernbaneverden. At der var været problemer -


Der er jeg dybt uenig. Begge (ERTMS & Sundhedsplatformen) er IT-systemer som dels selv initierer data / input og dels henter fra en masse andre systemer.

ETCS/ERMTS erstatter kun ATC. I tog er det stort det samme - der lidt ekstra udstyr i overgangen pga. STM til ATC. Men undtagelse af melding status på døre. Og man skal have et radio blok center - men det er noget som er prøvet før. ERTMS har været i drift i mange år. Banedanmark har bare bygget videre på det.

Der kommer nye sikringsanlæg i stedet for de nuværende - det er her gevinsten er, at man får de gamle væk til noget som er mere driftsstabil. Mit bud, at det er her noget at af det væsentlige er her. Og de nye sikringsanlæg er kan leveres til både alm. gamle signaler og til med ETCS. Det er kendt teknologi. Banedanmark har bare købt stor ind.

Og så er systemerne til håndtering af trafikken, som skal erstatte de nuværende fjernstyring. Der sker radikal ændringer i hvordan trafiklederne skal håndteres det. Men mange deres funktioner bliver automatiseret, så arbejde bliver at håndtere ændringer i driften, når en eller andet, som det var planlagt, ikke bliver som forventet. Men der hellere ikke meget nyt i det. Det er bare først nu Banedanmark får det. Man kunne have overført alle de gamle sikringsanlæg til det nye system og fået den samme genvist ud af det.

Det er som udgangspunkt ikke et kvalitetsstempel at noget har rod i europæisk jernbaneverden.
EPIC (som står bag Sundhedsplatformen) har givet på verdensplan flere brugere dagligt end ERTMS vil have de første mange år.

Du overvurdere betydning af selve ERTMS... det er kun et lille system i den store sammenhæng...

Men vi ved om 5-6 år om der endnu engang er tale om en IT-skandale og lur mig - der vil atter engang ikke rulle nogen hoveder af den grund, såfremt det heller ikke virker som lovet!

Det værste problemer med signalprojektet er kommet frem i lyset og de allerede omlagt deres plan til en mere realistisk tidsplan. Og de største problem har været at udstyr i tog - desværre blev det opdaget for sent til at København-Ringsted kunne starte med ETCS.

Når den sidste pilotstrækning er i drift, så er det bare at få udstyr i tog, rullet nogle flere strækninger ud. Mig bekendt er der ikke rapporteret nogle større problemer i Nordjylland i de måneder, hvor de har været i drift - de ville jo have være kommet frem nu.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak