signalsystemet - status? (Generelt)

af Pylorus, onsdag 13. marts, 2019, 14:30 (12 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Steenth skrev blandt andet:

Der kommer nye sikringsanlæg i stedet for de nuværende - det er her gevinsten er, at man får de gamle væk til noget som er mere driftsstabil. Mit bud, at det er her noget at af det væsentlige er her. Og de nye sikringsanlæg er kan leveres til både alm. gamle signaler og til med ETCS. Det er kendt teknologi. Banedanmark har bare købt stor ind...Man kunne have overført alle de gamle sikringsanlæg til det nye system og fået den samme genvist ud af det.

Signalprogrammet medfører at alle sikringsanlæg og alle del-komponenter skal skiftes - helt ned til bomme på overkørsler og lignende - uanset tilstand. De sikringsanlæg der skiftes til kan dog ikke fungere med de "gamle" signaler. Til gengæld kan nogle af de eksisterende Bombardier sikringsanlæg (Type 1990) med opdaterede datamater fungere med ERTMS fjernstyring (både Alstoms og Thales ERTMS - som disse sikringsanlæg virker med i blandt andet Spanien og Polen). Kapaciteten i de opgraderede sikringsdatamater er så stor, at den eksisterende håndfuld 1990-anlæg med nye datamater "bagved" kunne styre hele landet, og investeringen i Signalprogrammet kunne have været markant mindre - men det vidste man ikke dengang man besluttede sig for Signalprogrammet (rapporten fra 2006, der med 30% risikotillæg for "total udskiftning" mod 50% risikotillæg for "løbende udskiftning" konkluderede at det "kostede det samme" og så kunne man jo ligeså godt skifte det hele og indføre ERTMS - ret frit oversat :-))

Set i bagklogskabens lys, kunne man formentlig have hentet 80% af potentialet i Signalprogrammet for 10% af investeringen. Men det vidste man altså ikke dengang.

Lasse

Se nu kommer der måske lidt fakta på bordet!

Interessant at man kunne have lavet et nyt signalsystem for måske 10-15% af prisen i dag!
Og sammenligningen med Sundhedsplatformen i form af at "nogle" har "oversolgt" deres produkt.

Men jeg synes det er et sårbart og gammeldags system at tælle aksler!
Hvis det ikke er for at "sikre" afkoblede vogne - ja så burde et system i lokomotivet med kommunikation til modtagere på strækningerne med passende afstand (fra- / tilkørselsmuligheder og f.eks. perroner med 100 meters afstand og på lange strækninger måske for hver 1.2 km) mere præcist fortælle præcist hvilket lokomotiv og hvor dette befandt sig.
Ydermere kunne det fortælle i hvilken retning pågældende lokomotiv bevægede sig og på hvilket spor.
Alle andre oplysninger om lokomotiv og vogne burde jo befinde sig i systemet for overhovedet at få lov at køre.

Men hvad er det så mere præcist af udstyr som man skal placere i f.eks. et IC3 og som fylder så meget og kræver så mange ledninger?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb
I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.
 Læs artiklen 
Svenska-lok
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen