Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Regeringen og DF investerer over 110 milliarder kroner i inf (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 13/3 2019, 17:55 (1843 dage siden) @ kme

Så giver det ikke meget mening at elektrificere Roskilde-Holbæk. Skal man alligevel ud og købe en ny togtype, kan man lige så godt købe lidt flere og betjene Holbæk med disse.

Men jeg tvivler stærkt på nogen har mod på et batterieventyr oven i alt det andet banerod.

Det giver netop mening at elektrificere til Holbæk, så Kystbanen og togsystemerne til Holbæk kan kobles sammen. Men om det i virkeligheden giver mening at elektrificere helt til Kalundborg, vil jeg betegne som tvivlsomt. Kigger man på passagertallene fra TBSTs trafikplaner og sammenholder disse med Region Sjællands ønsker om 30 min drift, så vil det være ret forkert at køre med el-lok og DD vogne vest for Holbæk, og også DSBs "Nye Tog" vil køre halvtomme rundt.
Tyskerne har meget stort mod på batteritog - så meget at der allerede nu er udbud i gang på anskaffelse af 50 stk af typen fra 2022. Fra 2024 har både Alstom, Siemens, Stadler og Bombardier forpligtet sig til (kun) at sælge emissionsfrie tog, der kan dække al trafik på de 450 ikke elektrificerede strækninger i Tyskland. Heraf kan man med nuværende teknologi dække de 337 strækninger med batteritog (de øvrige kræver hydrogentog eller bedre batteriteknologi). Der anskaffes frem mod 2030 op til 1.000 emissionsfrie tog til det tyske marked (endda med ERTMS), så "mod på et batterieventyr" er i virkeligheden blot "modet til at gøre som tyskerne gør".

Et koncept hvor togene kører med el-lok og DD vogne (Nivå)-København - Holbæk, mens de "hutige tog" København - Holbæk - Kalundborg/Nykøbing Sj (deles og samles i Holbæk) køres med batteritog, giver i meget høj grad mening.

...og så frigør den manglende elektrificering til Kalundborg 500-600 mio kroner, der passende kunne bruge til at immunisere til Aarhus og Holbæk, så elektrificeringen kan gennemføres uafhængigt af SIgnalprogrammet...

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak