CO2-udledning: dieseltog kontra fjernbus (Generelt)

af mpp, lørdag 16. marts, 2019, 19:11 (65 dage siden) @ Jonas1983

Det er en sjov vinkling på historien med fjernbusserne – sagen er jo at tager man en kollektivrejse er ens CO2-udslip langt mindre end nogen anden rejseform, uanset om det så er elbil eller vandflyver. Der er derudover en masse andre forudsætninger i regnestykket såsom at der på nogle lyntogsafgange er et IR4 der kører fra København og bliver skiftet til et IC3 i Fredericia – jeg har skiftet fra IC3 til IR4 og omvendt i Fredericia nogle gange når jeg har kørt uden pladsbillet og så kan man vel argumentere for at man får nedsat sit CO2-udslip.

Der er sikkert en masse der vil se overskriften (særligt når den er bag betalingsmur) og tænke at det er dumt at investere i jernbanen (som er det de i forvejen tænkte). Artiklen viser jo så det modsatte og særligt givet togets højere hastighed og frekvens er sagen jo at toget i fremtiden stadig vil være en relevant og vigtig brik i det samlede transportbillede i Danmark.

Andre har så argumenteret her for at man sammenligner 30 år gamle dieseltog med spritnye fjernbusser hvilket også er en relevant betragtning. Der sker meget med batteriteknologi i øjeblikket og det er nok ikke helt ved siden af at forvente, at der vil være elektriske fjernbusser Aarhus–København (særligt med færgen) omkring samtidigt med at ruten bliver elektrificeret – noget der igen ikke ændrer ved at toget eller bussen i mange år fremover stadig vil være den transportform med det laveste CO2-aftryk.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

VLTJ YBMD16

DSB plakat 1949

DSB plakat 1949
DSB plakat 1949 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen