CO2-udledning: dieseltog kontra fjernbus (Generelt)

af ThomasTT, søndag 17. marts, 2019, 09:11 (1 dag, 13 timer, 31 min. siden) @ mikedk2100

Nej. Elektrificering vil trods alt ske indenfor en så kort periode, at det ikke giver mening at planlægge ud fra andet. Elektrificering alene fra Fredericia til Aalborg vil desuden formentlig gøre det muligt at køre videre på batterier over det stort set det hele. Måske kan tyske brint- tog dække de lange stræk på vestkysten.

I bredere forstand vil offentlig transport af så høj kvalitet som jernbane også medvirke kraftigt til en miljø-venlig byudvikling, hvor det er muligt for mange at komme omkring uden biler og veje.


Det ændrer ikke ved, at man sammenligner som det ser ud nu. Der kommer først el mellem Fredericia og Aarhus i 2026 (som det ser ud nu, formentlig forsinkes det endnu mere), altså vil der heller ikke komme eltog på den strækning før 2026 og DSB vil køre rundt i 30 år gamle dieseltog indtil 2026.

Det er altså mindst 7 år, hvor det vil stå lige mellem fjernbus og tog, hvad angår det miljømæssige. Og sandsynligheden for, at busserne bliver mere miljøvenlige inden IC3 er færdige med at køre, er ret stor.

Det er trist, men toget i Danmark er ved at blive overhalet også på det miljømæssige område af fjernbusser.

Hvad der sker inden for syv år er ret uinteressant, ikke mindst fordi el-produktion jo på kort sigt stadig er noget sort. Om togene her og nu kører på diesel eller kombineret kul og vind er næppe miljømæssigt væsentligt. Det afgørende er, at få jernbanen over på el, hvad der netop vil ske i takt med at el bliver grønnere.

Om 10 år vil det være langt værre og formentlig helt uacceptabelt for tog at køre på diesel. Jernbanens største miljø-problem er derfor for mig at se en tilsyneladende mangel på strategi ift batterier.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen