Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En tur til Chile - Charñaral (Generelt)

af Hans T. Møller, Risskov, 18/3 2019, 07:44 (1838 dage siden) @ Hans T. Møller

Der bliver arrangeret rundvisninger i Chuquicamata-minen, men der var flere dages ventetid, da jeg besøgte Calama, så jeg afstod. Minen har haft sit eget interne jernbanenet, men i dag er togene afløst af lastbiler, der er på størrelse med et mindre parcelhus.

Vi tager tilbage til Antofagasta og fortsætter sydpå. Ved den gamle endestation på salpeter-banen Caleta Coloso-Cruz Grande ligger der i dag en udskibningsterminal, men den har ingen sporforbindelse.

Et par hundrede km syd for Antofagasta kører vi gennem den lille by Taltal. Her lå en udskibningshavn for salpeter og endestationen på en 1067mm-jernbane, der lukkede i slutningen af 60'erne.

Kort efter smelter hovedvej 1 sammen med hovedvej 5, og vi fortsætter til Charñaral - næsten 900 km fra vores udgangspunkt i Arica. Her kører der stadig tog. Det er en mindre kobbermine ved El Salado, der holder liv i banen.


[image]

Tog under indkørsel til Charñaral. Bemærk tankene i baggrunden. De indeholder - svovlsyre...

Traditionel udvindingsteknik går ud på, at man fylder ertsen i en ovn og varmer op til metallet smelter og løber ned i bunden af ovnen, hvor det kan tappes.

Kobbers smeltepunkt ligger på den anden side af 1000°C, og kobberindholdet i det meste erts er så lille, at den traditionnelle teknik ikke kan svare sig.

I stedet knuses ertsen til småsten, der drypvandes gennem længere tid med fortyndet svovlsyre. Syren opløser kobberet og danner kobbersulfat, som koncentreres via nogle processer jeg ikke har styr på, men til sidst dypper man elektroder ned i væsken og får kobberet til at udfælde sig gennem elektrolyse.

Selvom man forsøger at genbruge syren, skal der friske forsyninger til, og tog op til kobberminerne har gerne et par tankvogne med.


[image]

Kobberpladerne hentes af gaffeltrucks og køres ind i det blå pakhus.

[image]

Tog på vej tilbage til minen, bemærk tankvognene.

___________________

Jeg vil holde en pause her. Vi har besøgt den nordligste del af Chile, som chilenerne selv kalder ”El Norte Grande” - ”Det store Nord”. Når tråden genoptages, bevæger vi os ned i ”El Norte Chico” - ”Det lille Nord”. Her ruller der også tog fra miner til udskibningshavne, og her ligger resterne af Chiles første jernbane.

På gensyn - eller ”hasta luego”, som man siger på spansk.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak