Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SF: For lille kapacitet på Vejle Station (Generelt)

af Pylorus, 20/3 2019, 11:09 (1857 dage siden) @ ThomasTT

Jeg hørte Pia Olsen Dyhr forklare Pippert på TV2 News den anden dag, at ønsket om en jernbanebro over Vejle Fjord skyldes for lille kapacitet på Vejle Station og togene derfor ville begrænse hinanden her og ikke som jeg toede det var fordu man ville de spare de minutter der tager at køre ind og ud af fjorden???


Nu er det jo så smart at der har sidde nogle folk og gennemtænkt de her togplaner så investeringerne giver mest muligt nytte. Broen over Vejle Fjord skal:
-Gøre Timemodellen mulig
-Give mere kapacitet på Vejle station - især hvis både Struer og Billund tog skal vende der.
-Give mulighed for at regionaltog kan overhales "rullende"
-Give mulighed for at godstog ikke skal buldre igennem Vejle by.
-Sikre mindst samme betjeningsniveau med fjerntog og regionaltog som i dag.

Modstanderne og politikerne i Vejle har bildt sig selv ind at broen betyder:
-Lukning af Vejle station, undtagen tog til Billund og Struer.

Der er generelt meget misinformation og snæversynethed omkring Timemodellen hvilket ofte også kan ses herinde på dette forum. Det hander i lige så høj grad om at sikre bedre vilkår for regionaltogene som det hander om at komme hurtigt frem. Det er slet ikke tilfældigt at de tre projekter vest for Odense er placeret hvor regionaltogene har dårlige vilkår pga. lav kapacitet.


Så er togfondens projekter altså heller ikke mere gennemtænkte eller geniale. For mig fremstår de i lige så høj grad halvtilfældige, stærkt politiske, til dels ulogiske og med tvivlsom argumentation.

Fuldstændig enig - Timemoddellen er overordnet udtænkt for at nogle politikere kan føre sig frem på noget som betyder meget lidt for de fleste borgere.
Men delelementer af projektet kan dog godt give god mening. Udretning af banestrækninger og nyanlæg.


Eksempler.
En lillebæltsbro er fravalgt. Højst sandsynligt fordi den vil forstyrre en kattegat-dagsorden. Det samme gælder en bane vest om fredericia, der ellers er de billigste sparede minutter overhovedet til en pris næppe meget højere end en omfartsvej ved mariager. En udretning Horsens-Skanderborg er fastsat ekstremt dyr, hvad der virker mærkeligt, når man for 20 år siden brugte meget tid på at overveje netop dette. Mon ikke det handler om, at man ikke vil åbne gamle sår.

Kattegatforbindelsen giver måske god mening som ren vejforbindelse. Det kan måske spare udvidelse af motorvej over Fyn og i Østjylland på senere sigt.
Som jernbaneforbindelse vil den ALDRIG få kundeunderlagt som kan retfærdigøre en merudgift på 60+ mia.kr.
Udretning af jernbanen på Vestfyn er nok også en god ide. Men det fremgår ikke om man er fremsynet nok at omlægger den til 250 km/h og med mulighed for 4 spor på et senere tidspunkt. (Det er stadig langt billigere fra starten at opkøbe jord nok til 4 spor og lave broer og viadukter klar til ligeledes 4 spor end at komme om 20 år og konstatere at behovet nu er tilstede!)
På Strækningen Ringsted - Odense vil man også udrette jernbanen - men kun opgradere til 200 km/h og kun med 2 spor. Samme argument som ovenfor ville give langt bedre trafiksikkerhed og færre forsinkelser for relative få ekstra penge.


Nord for Aarhus vil man formentlig bare ikke bruge penge overhovedet trods temmelig store fordele ved en bane langs motorvejen, hvorfor det analyseres ud fra, at det enten er nødvendigt med en tunnel ind til randers eller at flytte stationen ud af byen. Hvorfor man ikke bare kan lave en et mindre svingmå henstå i det uvisse.

Den foreslåede køreplan er ligeledes mere end tvivlsom. To tog i timen mellem Aarhus og Kbh, men de skal køre lige efter hinanden, og kun det ene skal bruge vejle fjord. Jeg kan ikke tro, at man vil køre sådan. Det må handle om at berolige vejle i nutiden, ikke en reel fremtidig køreplan.

Der er alt for meget sort/hvid indstilling til en togfond/timeplan der mere er 50 nuancer af gråt. Den bør dsikuteres langt bredere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak