Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SF: For lille kapacitet på Vejle Station (Generelt)

af krabsen, 20/3 2019, 13:10 (1863 dage siden) @ Pylorus

Fuldstændig enig - Timemodellen er overordnet udtænkt for at nogle politikere kan føre sig frem på noget som betyder meget lidt for de fleste borgere.


Desværre endnu en, der ikke har forstået ideen med timemodellen. :-(
Det væsentlige i timemodellen er overhovedet ikke, om det tager fire minutter mere eller mindre mellem byerne.

Både og - for pendlere (som i parentes trods alt er dem der er flest af) gør det en forskel.

Ups - hvad skete der lige med dit udsagn "noget som betyder meget lidt for de fleste borgere."?:-P

Det har i øvrigt ikke noget med timemodellen at gøre, det er et almindeligt ønske om kortest mulig transporttid.

Timemodellen muliggør, at afgang nord- hhv. sydpå fra f.eks. Aarhus kan ske i samme minuttal. Det betyder, at tilbringerbusserne kan optimeres, fordi du kan bruge samme busser, uanset om du skal den ene eller den anden vej med toget.

Og dét sparer ventetid, ressourcer og penge for både rejsende og trafikselskaber.


Er du pendler er det ligegyldigt! Du skal blot vide hvad tid dit tog kører og finde enten en P-plads eller en bus som kan bringe dig til stationen.
Er du turist og kun rejser få gange - så er det også ligegyldigt.


Men det har ikke noget med timemodellen at gøre.

Teoretisk kan du så have ret i at busser som kommer med passagerer til stationen nødvendigvis må ankomme 4-5 min FØR afgang af toget og så vente 4-5 min til EFTER ankomst af "minuttoget" for at tage passagerer med, som lige er stået af.
Det betyder at bussen så typisk holder ved stationen 8-10 min. Det kræver plads til holdende busser og tiden er alligevel for kort til at chaufføren kan nå at komme på toilettet eller spise.

Så gevinsten ved at "tilbringerbussen" kører på faste minuttal hængt op på toget er derfor nok begrænset.

Som sagt, du har ikke forstået det.
Forskellen er, at der kun er brug for at een bus kører / venter og ikke to-tre stykker - i forhold til hvis f.eks. afgange sydpå og nordpå er 20 minutter forskudt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere
Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak