Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SF: For lille kapacitet på Vejle Station (Generelt)

af Togbus, Foldingbro, 21/3 2019, 08:10 (1861 dage siden) @ Mester

Det er nemlig sådan det, men du må nok forvente, at flere stadig ikke vil forstå det. Flere har nemlig lagt sig fast på, at det altid er bedre med busser og motorveje. Alligevel hænger de dagligt ud her på jernbanen.dk, forstå det hvem der kan.

Tog er da godt når det fungerer. Det kan være behageligt, men de negative sider er til at få øje på. Manglende fokus fra operatører og infrastrukturforvaltere hvilket medfører at mantraet efterhånden blot er "at om 10 år er alting godt".
Man skal i stedet for at skælde ud kigge på det som er den nuværende jernbanes svaghed:
- ingen konkurrence på tog mellem landets største byer (jo, der er der, konkurrenten er blot bil, bus og fly)
- smøl og nøl mht etablering af forudsætningen for konkurrence, dvs ingen eltog til Århus (man bruger alle muligt kunstgreb for at undgå den, nemlig baneudretningsluftkasteller, signalprogram osv)
- kundernes opfattelse af at nuværende togtilbud mellem landsdelene er dyrt, beskidt, og ofte forsinket (jernbanens fordel, nemlig at kunne tilbyde god plads er forvandlet til et kapløb om at levere samme "sardiner i dåse-oplevelse" som busser og fly på abeklasse tilbyder).
- togets omdømme, propelleret af newspeak. Kunderne kan altså godt se forskel på realiteterne og den floromvundne sludder man fremfører ved hjælp af veludviklede presseafdelinger.

Et godt eksempel på jernbanens berettigelse og forankring er den kedelige og ganske stabile driftsform der leveres på f.eks. de tidligere privatbaner i Nordsjælland. Ingen fancy baneudretninger, men fokus på driftssikre tog og en rationel toggang kunderne kan forstå.

Det kan, med de rigtige operatører og forankring i lokalområdet ganske godt vise sig at letbaneprojekterne og den tilsyneladende latterlige Billundbane vil vise sig at være fornuftige på sigt, da de lan bevirke en udvikling som ellers ikke ville ske omkring de byer som projekterne berører.

Pointen er vel at infrastrukturforvaltere og togoperatører skal koncentrere sig om at levere jernbane og tog og ikke alle mulige flip med udviklingsprojekter, kommunikation, politisk spin. Nøjagtig som gode busvognmænd koncentrerer sig om at levere bustransport og intet andet.

--
- busser når det er billigst


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Kalvehavebanen på cykel

Kalvehavebanen på cykel. Pris 130 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak