Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor DSB? (Generelt)

af steenth, 21/3 2019, 19:48 (1861 dage siden) @ kme

Inden for 10 år bliver alt DSB drift udbudt, så DSB bruger kun den myndighed, som udbyder driften og ejer det selskab, som indkøber og ejer materiel, som stiller det til rådighed. Der kom et oplæg om det for et par år siden og det forrige regering brugt betegnelsen at omdannelsen af DSB bliver kaldt en Movia-model. Derfor sker der noget uanset om der kommer ny regering eller ej.


Det er jo ren sabotage mod privatisering. Hvorfor skal andre bydere være tvunget til at bruge materiel som DSB har besluttet? DSB skal sparkes ud og kun kunne byde på lige vilkår. Og det er fra 2024.

Udbudsperioden er kortere end den alder, som den livetid som det nye materiel har. Fx Arriva ældste Lint togsæt skal igang med 3 periode. Det er stadig svært at flytte materiel imellem lande. Og der er også en model andre lande benytter sig af.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak