Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SF: For lille kapacitet på Vejle Station (Generelt)

af Pylorus, 21/3 2019, 21:45 (1834 dage siden) @ steenth

Nu har der været sagkundskab bag beslutning omkring timemodellen. Det er er behandlet af Infrastrukturkommissionen i deres betænkning med en opfordring om at undersøge det videre.

Det gjorde trafikstyrelsen i 2011 med rapporten "Forbindelser mellem Vest- og Østdanmark - Screening af linjeføringer for timemodellen og banebetjening af Østjylland". Et citat fra den rapport:

"Infrastrukturkommissionen havde i sit arbejde 2006-08 fokus på, at der udover i Hovedstadsområdet er et påtrængende behov for trafikale og infrastrukturmæssige forbedringer i Østjylland."

Det er den opgave projekterne, som kan bruges i timemodellen sammenhæng, løser. Og der er faglig gods bag.

https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Kollektiv-Trafik/Trafikale-analyser/Forbindelser-mell...

Steenth
Er det specielt visionært?
Scandlines overfører mere end 500.000 lastbiler på deres Østersøruter. Med hviledage i Tyskland giver det ca 800 lastbiler ad Sydmotorvejen og Køge bugt dagligt i hver retning!
En meget stor del er i transsit til de andre Skandinaviske lande.
Østrig og Schweiz har vist mere eller mindre forbudt lastbiler i transit og forvist dem til jernbanen.
Skulle vi gøre det samme alene i ØstDanmark ville det betyde ca 20-25 godstoge pr dag alene til lastbiler i transit.

Der er der ikke kapacitet til hvis vi blot skal flytte blot 10% af de nuværende bilister fra Syd og Vest motorvejen over på jernbanen. Det er nok omkring 10.000 pendlere dagligt og næsten en fordobling af det aktuelle antal pendlere som benytter DSB i dag - (14.000).

Samtidig tyder alle prognoser på flere internationale godstoge fra Skandinavien til kontinentet.
Tilsvarende gælder også for det Østjyske.

Oplægget forholder sig heller ikke til flere P-pladser ved de nuværende stationer på f.eks. Sjælland som pendlere typisk benytter: Nykøbing / Vordingborg Næstved / Slagelse / Sorø / Ringsted / Holbæk / Hvalsø & Kalundborg.

Så jeg finder ikke at det er et særligt visionært oplæg.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere
Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak