Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SF: For lille kapacitet på Vejle Station (Generelt)

af steenth, 22/3 2019, 01:05 (1861 dage siden) @ Pylorus

Nu har der været sagkundskab bag beslutning omkring timemodellen. Det er er behandlet af Infrastrukturkommissionen i deres betænkning med en opfordring om at undersøge det videre.

Det gjorde trafikstyrelsen i 2011 med rapporten "Forbindelser mellem Vest- og Østdanmark - Screening af linjeføringer for timemodellen og banebetjening af Østjylland". Et citat fra den rapport:

"Infrastrukturkommissionen havde i sit arbejde 2006-08 fokus på, at der udover i Hovedstadsområdet er et påtrængende behov for trafikale og infrastrukturmæssige forbedringer i Østjylland."

Det er den opgave projekterne, som kan bruges i timemodellen sammenhæng, løser. Og der er faglig gods bag.

https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Kollektiv-Trafik/Trafikale-analyser/Forbindelser-mell...

Steenth
Er det specielt visionært?

Nu er det ikke en versionsoplæg, men en faglig rapport, som kan bruges som baggrund for politiske beslutninger. Hvis du vil have de store linjer - så er Infrastrukturkommissions betænkning et bedre sted at kigge. De vender et hav af emner. Og der var ret mange fagnotater - desværre er de ikke mere online...

Scandlines overfører mere end 500.000 lastbiler på deres Østersøruter. Med hviledage i Tyskland giver det ca 800 lastbiler ad Sydmotorvejen og Køge bugt dagligt i hver retning!
En meget stor del er i transsit til de andre Skandinaviske lande.
Østrig og Schweiz har vist mere eller mindre forbudt lastbiler i transit og forvist dem til jernbanen.
Skulle vi gøre det samme alene i ØstDanmark ville det betyde ca 20-25 godstoge pr dag alene til lastbiler i transit.

Der er der ikke kapacitet til hvis vi blot skal flytte blot 10% af de nuværende bilister fra Syd og Vest motorvejen over på jernbanen. Det er nok omkring 10.000 pendlere dagligt og næsten en fordobling af det aktuelle antal pendlere som benytter DSB i dag - (14.000).

Samtidig tyder alle prognoser på flere internationale godstoge fra Skandinavien til kontinentet.

Det er noget Femernforbindelsen kan - den giver muligheder for flere godstog.

Tilsvarende gælder også for det Østjyske.

Men det er ikke mængden af godstog i Østjylland, som giver problemer. Problemet er mere at der meget få. En antal til Aarhus kan godt øges uden problemer. Og Aalborg har kun 2 godstog om ugen - det kunne godt blive til fler og der står jo en helt terminal i Hirthals - det er bare at få nogle til at bruge den.

I Østjylland og Vestfyn er det pendlertrafikken imellem byerne, som vokser og som bør flyttes til bane. Det er ved at udvikle så til et storbysområde - det skal baneprojekter, som er en del i timemodellen hjælpe med, ved at skaffe mere plads til tog imellem byerne.

Oplægget forholder sig heller ikke til flere P-pladser ved de nuværende stationer på f.eks. Sjælland som pendlere typisk benytter: Nykøbing / Vordingborg Næstved / Slagelse / Sorø / Ringsted / Holbæk / Hvalsø & Kalundborg.

Det hører til ikke den slags rapporter - betænkning nævner parkering ved stationer. Men for det meste er det kommunerne som har den opgave.

Så jeg finder ikke at det er et særligt visionært oplæg.

Visioner kommer normalt ikke fra styrelser. Kommissionsarbejde eller udvalg kan bruges til at udvikle visioner. Eller kortlægge et område.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak