Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor DSB? (Generelt)

af Peter Christensen, 22/3 2019, 03:08 (1860 dage siden) @ steenth

Udbudsperioden er kortere end den alder, som den livetid som det nye materiel har. Fx Arriva ældste Lint togsæt skal igang med 3 periode. Det er stadig svært at flytte materiel imellem lande. Og der er også en model andre lande benytter sig af.

Reelt har finansministeriet snor i DSBs materiel.
Ergo, finansministeriet kommer til at stå som ejer af materiellet.
Transportministeriet kunne få en rolle som den, der udbyder trafikken. Det kunne også være et andet ministerium, som lavede udbuddet, hvis man vil udlukke beskyldninger om at være lidt for gode venner med én operatør.
Når der laves udbud, så skal det stå byderne frit for, at benytte det af finansministeriet ejede materiel eller stille med deres eget.

Jeg kan ikke se, hvorfor DSB skulle overgå til, at være forvalter af materiel.
Det er helt rigtigt, at der i det sydlige udland findes modeller med en materielejer, som også udbyder trafikken. Dog er denne ejer ikke nødvendigvis en tidligere operatør.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak