Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SF: For lille kapacitet på Vejle Station (Generelt)

af Pylorus, 22/3 2019, 10:13 (1834 dage siden) @ steenth

Du giver selv svaret. Tak for det. Vi er netop ikke visionære længere herhjemme.


Lad være med den kritik til noget som ikke skal være det..... Du skal have haft i Infrastrukturkommissions betænkning.

Beklager - men jeg forsøger at tænke i helheder. Netop det som er fremsynet.

Tænk hvis Sallinggruppen opførte en ny stor Bilka midt i f.eks. Vejle uden en eneste P-plads.
Det må jo være en kommunal opgave at sørge for det!
Tænker at den Bilka lukkede hurtigt grundet manglende omsætning.

(Planloven havde nok stoppet det før opførelsen).


Der er stadig kommunerne som har ansvaret for arealerne omkring stationerne. Det er med parkeringspladser og busterminaler.

Ja - og det er så problemet. Men f.eks. Billund Lufthavn er måske et bedre eksempel. Her er det lufthavnen som sørger for P-pladser.
På jernbaneområdet burde det værre Banedanmark. Parkeringsmuligheder er jo netop forudsætningen for at man får bilisterne over i toget!

Ad godstransport.
Jeg henviste til de 2 alpelande som ikke ønsker lastbiler i transit. Det skal ske / sker via rullende landeveje.
Så alenede de 2x800 lastbiler i ØstDanmark ville give min 20 ekstra godstoge FØR Fehmern-forbindelsen kommer med de godstoge som skal den vej ned over fra Sverige.

I Vestdanmark ville der formentlig være samme antal "rullende landevejstoge" hvis lastbiler i transit til Sverige via Frederikshavn og Norge via Hirtshals tilsvarende kom på jernbanen.
Tænk hvad det ville aflaste motorvejene for og reducere antallet af trafikuheld!
Lastbiler slider vist stadig lige så meget som 10.000 personbiler på asfalten.


Det er svært at tvinge lastbiler op på jernbanevogne. Jernbanetransport kan først betale sig, når afstanden er længere end 500-700 km. Og prisen bliver presset hårdt i den branche! Og der skal være en vis volume før det kan betale sig at gøre imellem 2 destinationer. Men mængden stiger på bane, selvom det endnu ikke rykker på markedsandel.

Igen - vil vi mindske trafikken på motorvejene / vil vi reducere CO2 fra lastbiltrafikken / vil vi reducere uheld hvor lastbiler er involveret - ja så har andre lande altdå fundet ud af at transit af lastbiler sker bedst med jernbane.
Det er alene et spørgsmål om politisk vilje.

Jeg er enig i at hele området fra Kolding til Aarhus ender som mere eller mindre samlet byområde.
Derfor atter engang god grund til at tænke fremad og allerede medtænke plads til kollektiv trafik- måske lidt a la S-tog i Hovedstadsområdet?
Altså for flere spor.


Flere spor bygning af en ny bane over Vestfyn, over Vejle Fjord og Hovedgård - Hasselager. Det vil give plads til S-tog lignede drift på den gammel bane.

Et godt eksempel er den nye City metroring i København. Nærmeste Metrostation til Rigshospitalet, Panum og hele universitetsparken er Trianglen. Ca 1 km fra over 15.000-20.000 arbejdspladser/ studiepladser.


Det blev undersøgt. Men der var bedre et passagergrundlag at lægge banen nordligere.

Gad vide hvad det er for passagerer som kunne tænkes at benytte metroen der?
Man kunne have ladet metroen svinger ned langs Blegdammen, under amorparken og tilbage langs Universitetsparken. Den "omvej" på 1.200-1.400 meter havde givet rigtig mange flere passagerer og en reelt reduktion af biler i området.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak