Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SF: For lille kapacitet på Vejle Station (Generelt)

af steenth, 22/3 2019, 14:29 (1860 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Det er svært at tvinge lastbiler op på jernbanevogne. Jernbanetransport kan først betale sig, når afstanden er længere end 500-700 km.


Nok lidt for meget en generalisering. Korteste godstransportløsning jeg har været rodet ind i mit "tidligere liv" er 500 meter, mens ture på 2.500 km var ulønsomme, fordi der ikke var nok returgods. Om jernbanetransport er lønsomt afhænger af mange andre faktorer end blot afstanden. Eksempelvis de skyhøje omkostninger til STM for at køre gennem Danmark...

Jeg er meget generelt her. Men sandsynligheden for man stopper signalprojektet er lille. Og når det på europæisk plan med tiden skal være overalt. Vel problemet med DK-STM, at den skal afskrives over en regnskabsmæssigt kort tid... fordi overgangsperioden bliver meget kort på trasitsstrækningen. Og længere andre steder som fx til Nordjylland.

...og man kan jo sagtens tvinge lastbiler op på jernbanevogne, men det behøves sådan set ikke. Tænk blot hvis EU besluttede at alle løstrailere skulle være i stand til at blive fragtet på jernbane, så skulle jernbanen nok tage sig af resten.

Jeg synes det er vigtigere at gøre lettere at flytte over på jernbanen - dit forslag kan jeg godt følge...

Mvh
Steen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak