Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Als-Fyn (Generelt)

af ThomasTT, 23/3 2019, 10:49 (1851 dage siden) @ Frank Poulsen

Det viser bare Femern-projektets idioti. Hvis man havde satset på kombineret bane/vej til Als ville man ikke bare have sparet 50 milliarder, men det ville stå færdigt i dag. Den nye bane til Ringsted kunne være blevet forlænget til Storebælt for måske 5-10 milliarder og med et så langt sammenhængende stykke kunne 300 km/t give mening.

Der skulle selvfølgelig også skulle bruges nogle milliarder på fyn men man ville stadig opnå store besparelser og rejsetider mod Hamburg ville formentlig blive de samme pga højere hastigheder langs en beskeden omvej. Der ville kunne køres Kbh-Aarhus på to timer og i øvrigt også Kbh-Esbjerg/Herning, fordi ringsted-banen blev forlænget til storebælt. Og det endda uden at genere de vestsjællandske regionaltog.

I stedet har vi nu en masse fugle på taget. Femern er nu udsat til tidlgst 2030, og den her nye bro er givetvis urealistisk trods beregningerne, fordi der også må proriteres på andre måder ift anlægslofter osv. Den vil spærre for vigtigere ting.

Skulle den om mange år blive bygget er jeg nu ikke sikker på, at banen ikke ville komme med. En enkeltsporet sønderborg-ringe bane over en lavbro er ikke nogen stor investering.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Als-Fyn - Frank Poulsen, 23/3 2019, 09:07 [*]
    • Als-Fyn - ThomasTT, 23/3 2019, 10:49
    • Als-Fyn - Rask Ingemann Lambertsen, 23/3 2019, 14:29

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak