Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Timemodellen skåret ud i pap (Var: SF: For lille kapacitet) (Generelt)

af Rask Ingemann Lambertsen, 23/3 2019, 17:19 (1854 dage siden) @ Pylorus

Fuldstændig enig - Timemodellen er overordnet udtænkt for at nogle politikere kan føre sig frem på noget som betyder meget lidt for de fleste borgere.


Desværre endnu en, der ikke har forstået ideen med timemodellen. :-(
Det væsentlige i timemodellen er overhovedet ikke, om det tager fire minutter mere eller mindre mellem byerne.

Både og - for pendlere (som i parentes trods alt er dem der er flest af) gør det en forskel.
Især hvis man også sikrer at vejen såvel til stationen fra hjemmet og fra station videre til arbejdsplads er indtænkt i det samlede trafikscenarie. Her kniber det dog gevaldigt!

Nej, det er tværtimod hele pointen med Timemodellen, at man kan få sammenhæng i hele rejsen i stedet for kun togrejsen.

Timemodellen muliggør, at afgang nord- hhv. sydpå fra f.eks. Aarhus kan ske i samme minuttal. Det betyder, at tilbringerbusserne kan optimeres, fordi du kan bruge samme busser, uanset om du skal den ene eller den anden vej med toget.

Og dét sparer ventetid, ressourcer og penge for både rejsende og trafikselskaber.


Er du pendler er det ligegyldigt! Du skal blot vide hvad tid dit tog kører og finde enten en P-plads eller en bus som kan bringe dig til stationen.
Er du turist og kun rejser få gange - så er det også ligegyldigt.

Pointen med Timemodellen er netop at skabe mulighed for, at der kan være en bus klar til at bringe passagererne til eller fra stationen.
Hvorfra har du den forestilling, at ventetid ikke betyder noget for en pendler (10 rejser = 20 gange ventetid på en uge)?
Hvorfra har du den forestilling, at ventetid ikke betyder noget for de øvrige rejsende - dem, du kalder turister?

Først skriver du, at fire minutter gør en forskel for pendlere:

Det væsentlige i timemodellen er overhovedet ikke, om det tager fire minutter mere eller mindre mellem byerne.

Både og - for pendlere (som i parentes trods alt er dem der er flest af) gør det en forskel.

Dernæst skriver du, at ventetid er ligegyldigt for pendlere:

Og dét sparer ventetid, ressourcer og penge for både rejsende og trafikselskaber.

Er du pendler er det ligegyldigt! Du skal blot vide hvad tid dit tog kører og finde enten en P-plads eller en bus som kan bringe dig til stationen.

Kan du ikke snart bestemme dig for, hvad du mener?

Teoretisk kan du så have ret i at busser som kommer med passagerer til stationen nødvendigvis må ankomme 4-5 min FØR afgang af toget og så vente 4-5 min til EFTER ankomst af "minuttoget" for at tage passagerer med, som lige er stået af.
Det betyder at bussen så typisk holder ved stationen 8-10 min. Det kræver plads til holdende busser og tiden er alligevel for kort til at chaufføren kan nå at komme på toilettet eller spise.

Prøv lige at være realistisk. Der findes andre jernbanestationer end København H, Aarhus H, Odense og Esbjerg. Flere steder er der ikke engang 30 m mellem perronen og busholdepladsen, og der kører ikke flere busser, end at de holdende kofanger mod kofanger er kortere end toget. 2 minutters skiftetid er rigeligt på den slags stationer. Mens bussen holder ved stationen kan der evt. skiftes chauffør.

Så gevinsten ved at "tilbringerbussen" kører på faste minuttal hængt op på toget er derfor nok begrænset.

Man skal ikke ret langt ud på landet, før der er en time mellem busafgangene, hvilket giver en gennemsnitlig ventetid på en halv time ved hvert skift. Det samme gælder regionaltog og lokalbaner.
Er det ikke en meget væsentlig gevinst for passagereren, at man reducerer ventetiden fra gennemsnitligt en halv time til 0 minutter? Det giver en tidsbesparelse på en hel time hvis man skal bruge en bus i begge ender af rejsen. Det giver yderligere en hel times gevinst når man skal hjem igen. Sammenlagt to timer sparet på en gennemsnitlig returrejse.
Den sparede ventetid gælder heller ikke kun ved skift til eller fra Timemodellens tog, men også mellem busserne, der holder ved stationen samtidigt.

Og når jernbanen om 15-20 år måske kommer til at fungere som vi forventer - ja så har vi fået selvkørende mindre busser, så udgiften til chaufføren er sparet. væk.

Det ændrer jo ikke på besparelsen i ventetid for passagererne.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederBillige jernbane T-shirts

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak