Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Als-Fyn (Generelt)

af ThomasTT, 24/3 2019, 11:26 (1832 dage siden) @ steenth

Det viser bare Femern-projektets idioti. Hvis man havde satset på kombineret bane/vej til Als ville man ikke bare have sparet 50 milliarder, men det ville stå færdigt i dag. Den nye bane til Ringsted kunne være blevet forlænget til Storebælt for måske 5-10 milliarder og med et så langt sammenhængende stykke kunne 300 km/t give mening.


Jeg ryster over hoved for dem som mener en forbindelse over Als kan være et alternativ til Femernforbindelsen. En forbindelse imellem Als og Fyn gavner kun Als.

Nu bor jeg i København og en tur via Als overhovedet ikke spare væsentlig i tid i forhold til Lillebælt. Det vil stadig være en omvej. Jeg kender vejen... det er 150 km ekstra at køre via Lillebælt.

Derudover der er en stor mængde godstrafik, som vil have stor gavn af en Femernforbindelse. Den trafik kan betale den.


Jeg er ikke enig. Persontogene vil være ligeså hurtige, fordi kvaliteten af banerne ville være langt højere, da det også kan bruges til andre formål. Godstogene ville få bedre plads. Ja lastbiler ville få en omvej, men så mere grund til at omlaste til tog over så lange stræk, især når lastbiler er den transportform på land, der vil få sværest ved at overgå til grøn energi, som i llangt højere grad end i dag vil være et krav om 10år.


Thomas - hvordan kan persontog være hurtigere via Als, når det meste af strækningen til Lübeck bliver med en tophastighed på 200 km/t? Ruten via Als er stadig en omvej som giver en 1 time ekstra transporttid i forhold til Femernforbindelsen. Det vil kræver en meget dyr højhastighedsbane. På den danske side det jo genbrug af de nuværende bane med undtagelser af Storstrømsbroen, som alligevel skulle fornys pga. dens tilstand.

Og så er der lige tidsperspektivet. Femern er om 10 år. Tidligtst. Als ville have været i dag.


Als idag? Jeg har ikke set nogen anlægsarbejde endnu......

Men det er nu ligegyldig teori. Politisk er man kravlet op i et højt træ.

Politik er finde løsninger. En omvej via Als løser intet.


Som jeg skriver ville omvejen være lige så hurtig, fordi niveauet af infrastruktur ville være højere. En als-fyn løsning ville givetvus have betydet at den nye bane til Ringsted ville være blevet forlænget til storebælt, og med et så langt sammenhængende banestykke, der samtidig tjente aarhus- kbh lyntog ville 300 km/t kunne give mening. Der ville også være så store besparelser ift at femern, at man kunne opgradere langs resten af vejen.

Mht als i dag, læs nu hvad jeg skriver. Det var alene en teoretisk kommentar baseret på hvad man kunne have gjort for 15-20 år siden. Så ville als- fyn stå færdig i dag. Ikke mindst fordi tyskerne ikke ville have kunnet forsinke det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Als-Fyn - Frank Poulsen, 23/3 2019, 09:07 [*]
    • Als-Fyn - ThomasTT, 23/3 2019, 10:49
      • Als-Fyn - steenth, 23/3 2019, 11:49
        • Als-Fyn - Frank Poulsen, 23/3 2019, 11:57
        • Als-Fyn - ThomasTT, 23/3 2019, 12:51
          • Als-Fyn - William Skov, 23/3 2019, 13:46
          • Als-Fyn - steenth, 23/3 2019, 13:55
            • Als-Fyn - ThomasTT, 24/3 2019, 11:26
        • Als-Fyn - Leo, 24/3 2019, 08:48
          • Als-Fyn - steenth, 24/3 2019, 09:27
    • Als-Fyn - Rask Ingemann Lambertsen, 23/3 2019, 14:29
Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak