Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegatforbindelsen og godstog (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 24/3 2019, 15:50 (1853 dage siden) @ mpp

Udover stigningstakst som er blevet nævnt her handler det vel også om hvorvidt banen i øvrigt er udstyret til kørsel med godstog – herunder om der er et beredskab der kan håndtere ulykker og hvilke typer af gods man i givet fald kan køre med. Det kan jo godt være man f.x. kan køre noget let gods som biler over men ikke kemisk gods eller andet.

Når det er sagt er fidusen ved at køre godstog den vej nok til at overse, mens det kan give en masse begrænsninger for hvor mange passagertog der kan køre og hvor hurtigt de kan køre. Det gør en masse for passagertrafikken hvor lang rejsetiden er, mens det ikke rigtigt vil rykke på samme måde at godset kan komme hurtigere frem.

Beredskab er ikke noget problem. Brændstof er kun brandfarligt og alle beredskaber har skum til at kvæle sådan en brand. Hvis det er meget farlige kemikalier, så rekvireres udrykningsholdet bestående af 11 værnepligtige og 3 vagthavende sergenter eller officerer fra et af Beredskabsstyrelsens 5 centre. Nogle kommunale beredskaber med risikovirksomheder har også kemikalieberedskaber.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Maglemølle Papirfabrik, Næstved
Maglemølle Papirfabrik, Næstved

Historien om både gamle og nye Maglemølle Papirfabrik i Næstved, der var i drift fra 1875 til 2012. Få her historien om bygningen af den private industrihavn og det store fabriksområde med eget spornet, lokomotiver og vogne.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak