Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegatforbindelsen og godstog (Trafikpolitik)

af Pylorus, 26/3 2019, 13:48 (1851 dage siden) @ steenth

Her kunne man tage et kig på Storebælt : Der er største stigning på 15 promille, hvor f.eks. litra EG blev bygget til at sætte et godstog på 2.000 tons i gang og trække det med en maks fart på 140 km/t. Hvor meget så f.eks. br 185 kan klare ved jeg ikke.
Så hvis man tager udgangspunkt i regler og standarder for tog på Storebælt og Øresund burde det være muligt at køre samme slags tog.


Man har udgangspunkt, at gøre banen så billig som mulig, men designet til at have høj hastighed. Og på land - fx på fx den jyske side, kunne have større stigning end normalt vil have. Det er et spørgsmål hvad man vil prioritere at få godstog med. Ellers reelt betyder det intet om man vil tillade godstog eller ej, når der er en baneforbindelse via Store Bælt.

I princippet kan sikkert alt lade sig gøre.
Men alene at forsyne en evt. Kattegatforbindelse med jernbane primært til persontog fordyrer projektet med 50+ mia. kr.
Det er er der absolut ikke passagerunderlag til.
Tilsvarende er der slet ikke underlag til godstransport den vej.

For færre penge og med kun en forlænget køretid på 1-1½ timer kan jernbane med min 250 km/h over Fyn giver en større værdi for HELE samfundet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak