Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegatforbindelsen og godstog - Biltog (Trafikpolitik)

af steenth, 26/3 2019, 23:21 (1848 dage siden) @ mpp

Det kunne være interessant og givet at det vel ikke er en naturlov at vej og bane skal følges ad kunne man vel godt undersøge muligheden. Når jeg har været med Kattegatforbindelsen med bil har jeg ikke set super mange lastbiler, så spørgsmålet er hvor interessant det i sidste ende er – en anden ting er at en ren togforbindelse nok ikke vil kunne udkonkurrere færgerne og tage al biltrafikken ligesom man ser med forbindelsen mellem England og Frankrig hvor der også stadig er masser af trafik der kommer over med færger. Kanaltunnelen har i øvrigt en større profil sådan at man kan have en etage til passagerer ovenpå en etage til biler.

Bygger man en ren togforbindelse ville det vel være en boret tunnel og så kan den i øvrigt også bare bygges senere.

Den erfaring, som fik ved Store Bælt, at man ikke kan bore i det område. Jeg vil gætte på det kan være den samme undergrund ved Samsø. I København kan man bore i undergrunden, da der er kalksten, som veleget til boret tunnel.

Ellers jeg også på det hold, som ikke tro på biltog - mange vil vælge at bruge Store Bælt eller en færge. Biltog ikke kunne giv en tidsbesparelsen som er stor nok. Dvs økonomien vil ikke hænge samme - men det gør en Kattegatforbindelsen hellere endnu ikke med bane.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak