Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dimensionering af broen (Trafikpolitik)

af Casper, 31/3 2019, 00:49 (1825 dage siden) @ Niels Henrik Holst

Det handler ikke kun om stigning eller skinnevægt, som flere er inde på i dette forum. Det er generelle krav til at en jernbane skal kunne tage godstog (i hvert fald af en vis tyngde).

Men det er specifikt for broer at de belastes anderledes af tog end af biltrafik. Toget er meget tungere og skaber resonans, så broen skal være kraftigere bygget, så den kan klare det. Både vægt og hastighed forstærker belastningen, så en bro til højhastighedstog eller godstog bliver dyrere end en bro til lette persontog.

Hvordan det præcis beregnes, er en opgave for ingeniører.

Man kan selvfølgelig også godt køre godstog på en strækning med for stor stigning, men det vil betyde at man skal indsætte hjælpelokomotiver, så det er ret upraktisk. F.eks. som her: https://de.wikipedia.org/wiki/Spessartrampe

Belastningen på en for klejn bane eller en spinkel bro vil også nedsættes hvis man kører med lavere hastighed, men der er selvfølgelig grænser for hvor tungt et tog man kan køre, selv med lav hastighed.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak