Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

to interessante nyheder fra Norge (Jernbanen i dag)

af Pylorus, 31/3 2019, 07:19 (1852 dage siden) @ LarsJels

Hej

Banenor har to, synes jeg, ret interessante nyheder på banenor.no.

Dels en generel status over indførelse af ERTMS i Europa og på verdensplan. Der er også en analyse af, hvor godt det går i Danmark. Det kan være interessant at se sin egen hønsegård vurderet udefra. Det fremgår i hvert tilfælde, at det er forkert at sige, Banedanmark er first-movers (som det ellers ofte hævdes her i forummet). Mange lande er klart foran, hvad angår kilometer. Danmark er bare et af de første lande, hvor man har besluttet at indføre ERTMS overalt, men der er vi som bekendt slet ikke endnu.

Det er altid interessant hvad andre mener.
Og her fra norsk side er der næppe tale om næsegrus beundring af det danske signalprogram.
(Taget fra indlægget"
"Lærer av danskene:
Norge og Danmark har hatt et akutt behov for fornyelse, og har derfor gjort et strategisk valg om å fornye alt. Danmark var det første landet i Europa som bestemte seg for å rulle ut ERTMS på hele jernbanenettet. Det ligger alltid en risiko i å gjøre noe som aldri har vært gjort før. De hadde en aggressiv tidsplan om hvor raskt utbyggingen skulle skje. Noe av det viktigste man har lært av Danmark er at et signalprosjekt ikke kan behandles på samme måte som et vanlig utbyggingsprosjekt.

Danskene valgte å dele kontrakten til utbygging i to. Norge har valgt å ha èn kontrakt for utbygging av signalsystemet, det viser seg å være billigere i tillegg til at det vil gi en mer helhetlig utbygging."

Så kritikken af det danske signalprogram hvad angår økonomi og etablering er vist stadig berettiget.


Dels en måling af, hvor stor passagerfremgang man kan have, når der laves en meget stor forbedring af rejsetid og stabilitet. Der har været fremgang på 55 % på Skien-Larvik efter total opgradering med nyt og meget bedre tracé. Der er ikke en oplagt parallel i Danmark, men alligevel tankevækkende. Den bedste hjemlige sammenligning, jeg lige kan komme på, er Herning-Vejle. Her er rejsetiden nu knap en time, men der er kun 75 km. Kunne vel skæres ned til 30 min.? Men det vil være en stor investering af norske dimensioner.

Procenter er vanskelige.
Er antallet steget fra 10 til 16 rejsende daglig har du øget passagerandelen med med en 55%.
Men ingen tvivl om at et godt spor, hyppige afgange og nye behagelige tog kan lokke bilister over i toget.
Men det kræver også P-pladser ved stationerne, at køretiden overholdes ( her er man under 90% i Norge når det gælder rettidig ankomst).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MX132
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak