Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegat med tog på 45 minutter - take 3 (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 1/4 2019, 14:23 (1845 dage siden) @ TroelsH

45 minutter vil være fantastisk. Men det er desværre samfundsøkonomisk og praktisk urealistisk.

I den strategiske analyse af Kattegatforbindelsen anvendes tog for 300 km/time og en køretid på 58 minutter. Køretiden kan nedbringes til 55 minutter, som angivet i en separat tråd. Prisen herfor vil efter mit bedste skøn være 3 +/-1 mia. kr. Med denne løsning køres der 300 km/time Lejre-Hasselager, og ca. 170m km/time i gennemsnit Valby-Lejre.

For at opnå yderligere reduktion skal de 35 km Valby-Lejre opgraderes til 300 km/time. Dette kan give 5,4 minut.
Tilsvarende kan en opgradering af 10 km Hasselager-Aarhus fra 160 til 300 give 1,8 minut.
Hvis vi så nedsætter køretidstillægget med 1 minut har vi en samlet besparelse på 8,2 minutter.
Det er således ikke fysisk muligt med 300 km/time at gennemkøre strækningen på 45 minutter.
Hertil kommer at det vil være umuligt at opgradere de tilsluttede strækninger til 300 km/time, da de ligger i tæt bymæssig bebyggelse.
Man kunne naturligvis i stedet øge hastigheden til f.eks. 400 km/time Lejre-Hasselager. Herved kan spares 5,8 minut. Men 400 km/time vil gøre det praktisk umuligt at placere traceen uden at skulle ekspropriere hele bysamfund. Hertil kommer at anlægsprisen vil være astronomisk. Og materiellet vil tilsvarende være meget meget dyrt.
Og ifølge lex DSB skal der kun anskaffe én type højhastighedsmateriel. Og da de nye ”togfond” baner anlægges for højest 300 km/time, kan det ikke komme på tale at anskaffe materiel hurtigere end dette, desværre.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak