Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegat med tog på 45 minutter - take 3 (Trafikpolitik)

af TroelsH, 2/4 2019, 08:57 (1849 dage siden) @ Jens Hansen

USAF har vel 30-40 flytyper og et budget på størrelse med den danske stat. Flyvevåbnet har 3-4 forskellige til sammenligning. Det er særligt et spørgsmål om at have så få typer så muligt til at løse den givne opgave når man er et lille firma. Det koster som sagt mere at have flere, fordi at hver gang man tilføjer en ny type, så skal der vedligehold, og værksted og ditten og datten dubleres. Men er man en stor operatør med 1000 togsæt, så bliver regningen mindre, fordi at regningen for værkstedet der tilknyttes skal deles ud over det antal af togsæt man har af den givne type, for at få total cost. Regningen for DB ved at have flere typer er derfor langt mindre pr togsæt, end i DK.
Det som så gør at man skal have flere typer er at de er bedre til at løse forskellige opgaver og de er ikke ens at drive. At køre TVG som S-tog vil ikke give meget mening.
Skal man vurdere om det skal være 250 km/t materiel (har DSB ikke kun købt 200 km/t nu?) eller 320 km/t materiel og strækningen kan give en fordel ved 320 km/t, så er det et spørgsmål om det er merprisen værd at tage en type mere ind for at gøre det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak