Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

to interessante nyheder fra Norge (Jernbanen i dag)

af steenth, 2/4 2019, 11:51 (1850 dage siden) @ Pylorus

@Pylorus. Jeps, man skal være forsigtig med procenter. Man skal også være forsigtig med dumsmarte bemærkning uden at have læst referencen. Hvis ud gjorde det, vil du se, at passagerstigningen mellem Skien og Larvik på 55% svarer til 16.000 passager om måneden eller ca. 500 ekstra passager om dagen.

Når der drøftes forbedring af jernbane-infrastruktur må analyse af fremtidige passagertal naturligvis bero på fremskrivninger, antagelser og vurderinger. Fra Norge er der her et eksempel IRL på, hvad der sker hvis man opgraderer en delstrækning med et ordentlig ryk. Selvfølgelig kan det ikke bare overføres til danske forhold, men nogle gange er virkeligheden altså mere interessant end teorier.

Det var nu ikke et forsøg på en dumsmart bemærkning.
Jeg havde faktisk læst referencen.
16.000 ekstra på en måned / eller som du skriver 500 flere pr. dag.
Jeg formoder at der her er tale om folk som kører begge veje - i så fald er der reelt tale om 250 personer som har valgt jernbanen frem for andet transportmiddel.
Der står også at man har bygget 7 nye tunneller og 10 broer.
Det har næppe været helt billigt.
Og hvad har de pågældende haft af alternativer?

Det er del af en større opgradering af strækningen, som har som mål at 5 doble passagertallet, når den er færdig i 2030 og andre udbygning af jernbanenettet - der er en plan for hvad man gør.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MZ1409ContecRail
Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak