Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Togfonden fase 3 (Generelt)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 4/4 2019, 22:11 (1846 dage siden)

Hej i Forum

Jeg har i et års tid arbejdet på et oplæg præsentation for TRU (Transportudvalget i folketinget) efter valget. Men kun hvis vi får en ny regering.

Oplægget er på 19 sider, så det er lidt meget at lægge ud her. Men hvis nogen er interesseret kan I maile mig og jeg sender det så til jer.

Her er et resume. Ser frem til at høre jeres kommentarer.

--------------------------------------------------------------

1. Oversigt
1.1. Situationen i dag
• Der foreligger stort set ingen mål eller analyser af, hvordan fjernbanen udvikles efter Togfonden.
• DSB indkøber fjerntog (200 km/t). Timemodellen kan derfor ikke umiddelbart gennemføres.
• Der hersker stor usikkerhed om, hvad den maksimal hastighed for fremtidige højhastighedstog skal være:
o Alle nye baner anlægges for drift ved 250 km/t, men traceen for nye baner forberedes helt tilfældigt for 250, 265/285 eller 300 km/t
o Kattegatforbindelsen planlagdes først for 300 km/t, men nu kun for 250 km/t.

1.2. Forslag til nye mål efter Togfonden (”Togfonden fase 3”)
• Timemodellen gennemføres hurtigt og billigt med Fremtidens Tog (200 km/t) med en ny bane udenom Horsens. Indkøb af dyre højhastighedstog udskydes dermed 10-15 år. Projektet er første del af en sammenhængende langsigtet plan og er ”selvfinansierende”.
• Hastigheden for fremtidige infrastruktur og højhastighedstog fastlægges til 300 km/t. Hermed skal der kun indkøbes én type hastighedsmateriel og infrastruktur kan langtidsplanlægges økonomisk optimalt.
• Kattegatforbindelsen anlægges for 300 km/t, så der kan køres efter timemodel København-Aarhus-Aalborg på præcis 2 timer. Der oprettes en station i Odder Nord.
• København-Odense-Aarhus køres med 300 km/t efter ”timemodel” med 2 x 45 minutter.
• Der foretages samfundsøkonomisk fornuftige hastighedsopgraderinger til 200 km/t af alle strækninger, der benyttes af Fremtidens Tog. Medføre at Superlyn kan standse på Hobro, Erritsø (ny station), Lunderskov, Vejen og Bramming stationer, og stadig køre efter timemodel.
• Det analyseres nærmere, hvordan Aarhus-Herning-Holstebro bør opgraderes som følge af Kattegatforbindelsen.

1.3. År og Budget
• 2030: Timemodel med Fremtidens Tog (200 km/t): Togfonden + 2,3 mia. kr.
• 2035: Timemodel København-Aarhus-Aalborg: Kattegatforbindelsen + ca. 1,5 mia. kr.
• 2040: Odense-Aarhus på 45 minutter: Ny kombineret Lillebæltsbro + 3,4 mia. kr.
• 2045/2050: København-Odense på 45 minutter: 13,9 mia. kr.

1.4. ”Køreplan”
• Haster: Kattegatforbindelse skal anlægges for 300 km/t ikke 250 km/t. Kræver at det kommer specifikt ind i kommissoriet at denne mulighed skal tages med. Evt. også en ny station Odder Nord.
• Foretage en screening af ”Togfonden fase 3”, så en sammenhængende strategi kan udarbejdes.
• Opdater VVM for Vejle fjord og niveaufri udfletning ved Ringsted til at være anlagt eller forberedt for 300 km/t.
• Eventuelt ny VVM for ny bane på Vestfyn for 300 km/time.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Togfonden fase 3 - Poul Brandt, 4/4 2019, 22:11 [*]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak