Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hastigheden på de nye baner (Generelt)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 5/4 2019, 22:39 (1837 dage siden)

Hermed afsnit 3
--------------------------------------------

Hastigheden på de nye baner

I forbindelse med Togfondens projekter for nye baner har Transportministeriet i kommissorierne specificeret at de skal anlægges for drift ved 250 km/time med perspektiv til 300 km/t. På trods heraf forberedes traceen for nye baner tilsyneladende helt tilfældig for enten 250, 265/285 eller 300 km/t.

Oversigt drift forberedt for km/t
Ny bane København-Ringsted 250 250
Ny bane på Vestfyn 250 265/285
Ny Lillebæltsbro 250 300
Bro over Vejle fjord 250 250
Tunnel under Vejle fjord 250 250 måske 300
Ny bane Hovedgård-Hasselager 250 300
Kattegatforbindelsen 250? Reduceret fra 300 til 250 i december 2018

Ny bane København-Ringsted er slet ikke forberedt for hastigheder på 300 km/t. Ingen tænkte på 300 km/t for 10 år siden da projektet blev vedtaget. Banedanmark har oplyst undertegnede at ”En opgradering af København-Ringsted fra 250 km/t til 300 km/t, vil kræve en ændring af et antal kurver på strækningen, da banen er designet til 250 km/t. Udover ændrede komponenter i sporet som fx sveller, kørestrøm og sikringsanlæg, vil det kræve at banens broer og dæmninger flyttes eller ombygges, hvilket vil være et omfattende projekt.

Ny bane på Vestfyn er i VVM projekteret med tracé, der kun er forberedt for 265/285 km/t.”

Alle linjeføringer for bro over Vejle Fjord er kun forberedt med en tracé for 250 km/t, og det er direkte anført at det vil være særdeles dyrt senere at opgradere hastigheden til 300 km/t.

For løsningen med tunnel under Vejle Fjord er det i forbindelse med VVM end ikke undersøgt om den vil være forberedt for 300 km/t, idet der i det tekniske notat til VVM undersøgelsen er anført: ” Linjeføringen er ikke screenet for en opgradering til 300 km/t. ”

I Vejdirektoratet og Trafikstyrelsens strategiske analyse ”LILLEBÆLT - NY BANE OG VEJFORBINDELSE” er det i løsningen med bane anlagt for 250 km/t forudsat at denne er forberedt for 300 km/t.

I VVM for ny bane Hovedgård-Hasselager anføres at banen vil være forberedt for 300 km/t. Banedanmark har i øvrigt oplyst undertegnede at ”Tracé, dæmning, broer og tunneler er under hensyntagen til tekniske, miljømæssige og økonomiske forhold i videst muligt omfang forberedt til 300 km/t.”

På Kattegatforbindelsen har der indtil og med februar 2018 været planlagt med 300 km/t jf. ”Genberegninger af en fast forbindelse over Kattegat Strategisk analyse Rapport 583 – 2018”.
Men i ”En fast forbindelse over Kattegat - Strategisk analyse af en ren vejforbindelse samt en kombineret vej- og jernbaneforbindelse Rapport 594 – 2018” af december 2018 er hastigheden reduceret til 250 km/t.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak