Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegatforbindelsen og Aarhus-Herning-Holstebro (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 5/4 2019, 23:45 (1840 dage siden)

7. Kattegatforbindelsen og Aarhus-Silkeborg-Herning-Holstebro


Med en kattegatforbindelse vil rejsende fra Herning/Holstebro mod København rejse via Aarhus i stedet for via Vejle. Hermed øges passagertallet mellem Herning/Holstebro og Aarhus, mens passagertallet mindskes mellem Vejle og Herning/Holstebro. (Elektrificering af Vejle-Herning-Struer bør derfor opgives).
En Kattegatforbindelse har dermed den konsekvens at det samfundsøkonomiske afkast af ny bane Aarhus-Silkeborg forbedres fra at være knapt 4% til sandsynligvis at overstige 4%, og dermed at være en god investering.
Men hvad bør der ellers ske med strækningen? Og hvilken hastighed bør ny bane Aarhus-Silkeborg anlægges for?
En screening af hele problematikken bør iværksættes, men det haster ikke.

7.1. Kattegatlyn til Herning/Holstebro
Indledningsvist kunne man overveje om de 2 kattegatlyn pr time skal fortsætte mod skiftevis Herning/Holstebro og Aalborg. Dette vil kræve en elektrificering af Aarhus-Herning/Holstebro. Passagertallet på strækningen er relativt lavt og højhastighedsmateriellet er meget dyrt, så samfundsøkonomisk er det måske ikke så attraktiv en løsning. Da dele af banen er enkeltsporet kræver denne løsning at der anlægges et antal ekstra krydsningsstationer, flere af dem nok med forlængede mødespor, for at undgå at forsinkelser spreder sig.
Vælges denne løsning bør strækningen opgraderes fra en regional strækning (160 km/time) til en hovedstrækning (200 km/time så vidt muligt), og ny bane Aarhus-Silkeborg skal i stedet for 160 km/t anlægges for 250 eller 300 km/t.
Med ny bane Aarhus-Silkeborg kan køreplanstiden Aarhus-Herning kan relativt enkelt reduceres til 35-40 minutter, og Holstebro kan evt. få en rejsetid til Aarhus på 1 time.

7.2. Batteritog
Problematikken på denne strækning minder om Holbæk-Kalundborg. Skal man elektrificere, eller kommer der batteritog som kan løse problemet billigere.
Hvis batteritog med en maksimal hastighed på 200 km/time bliver tilgængelig i løbet af de næste 15 år, vil dette tog kunne køre København-Aarhus-Herning som regionaltog.
I dette tilfælde er det tilstrækkeligt at ny bane Aarhus-Silkeborg anlægges for 200 km/time.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak