Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metroen stopper ikke ved aktivering af nødbremsen (Generelt)

af Rail, 7/4 2019, 12:51 (1844 dage siden) @ mikedk2100

jeg mener der kommer en automatisk talebesked i toget når nødbremsen tages om at den er taget og at toget fortsætter til næste perron. Men der er jo også påkørselsbarren forrest under toget. En svag udgave af en banerømmer med en indbygget føler, der ved påvirkning af en vis kraft får toget til at kaste anker. Måske er den ikke blevet påvirket kraftigt nok til at slå til eller havde den en fejl? Havarikommisionen undersøger det vel og så må vi bare slå koldt vand i blodet og vente på rapporten og styre vores journalistiske tilbøjelighed til at prøve at komme først med mere eller mindre hjemmebryggede teorier om hvad og hvorfor og hvem der skal slagtes.

Nold


Jamen så er alt jo i orden. Når bare folk får at vide, når de trækker i “nødbremsen” og forventer toget stopper straks, at toget altså fortsætter til næste perron. “Kig væk!”

Tænk, hvis et nødstop på en maskine havde samme forsinkelse.

Ja jeg synes ikke det er ok at kalde sådan en funktion for en nødbremse, og jeg er noget overrasket over, at det reelt ikke findes i Metroen. Det har intet med journalistiske tilbøjeligheder eller hjemmebryggede teorier at gøre, men hvad en passager tænker.

Mennesker reagere generelt ikke rationelt, så hvis man havde en nødbremse der "bare" bremsede toget, så ville toget jo i alle de andre tilfælde strande mellem stationerne og det ville altså give en langt farligere situation da alle i toget så ville være fanget i en tunnel hvis der eksempelvis var udbrudt brand.

Hertil er Metroen jo bygget så der ikke bare lige skulle kunne komme folk ud på skinnerne. Så spørgsmålet burde da være hvad hun har lavet derude ?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak