Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kystbanen K20 plan (Generelt)

af Pylorus, 10/4 2019, 09:11 (1842 dage siden) @ RasmusD

Primært fordi Hovedbanegården i praksis er blevet en sækbanegård. Godt nok kan man i dag sende regionaltog videre til Østerport, men gennemgående tog herunder internationale tog ifald det på ny bliver populært kommer ikke til at køre nordpå via Kystbanen til Helsingør, vil ikke komme på tale.


Det her er altså noget eklatant vrøvl. De eneste tog, der vender på Hovedbanegården, er IC og Lyn mellem lufthavnen og Aarhus/Aalborg. Det er to tog i timen hver vej, altså fire tog. Resten, herunder regionaltog vestpå og IC til/fra Esbjerg, kører til Østerport. Og der er er rigeligt med pendlere til Nørreport/Østerport, skulle jeg hilse at sige.

Der bliver interessant at se hvor mange som fremover stiger af på Ny Ellebjerg og tager Metro'en og S-togene.
Det 5-6 gange jeg indenfor det sidste år har været med toget fra Næstved til Hovedstaden, herunder til Østerport er de fleste stået af på Hovedbanegården, 15 % fortsat til Nørreport (Metro & S-tog) og max 5 % til Østerport.
Så jeg er ikke enig.


Hvis man omdannede hele røret til S-tog-standard ville man også afskære Helgoland, der dels fungerer som værksted for alle DSB's elektriske togsæt, dels fungerer som udgangs- og endestation for en masse tog, både regional og IC. Der er ikke kapacitet til at alle de tog vender på København H, og det nytter ikke noget at sende alle pendlerne til indre københavn ud over Amager eller Ny Ellebjerg. Folk vil have så få skift som muligt.

Hvilke andre eltog end Øresundstogene varetager Helgoland vedligeholdelse af?
Fremover skal alle eltog og togsæt jo vedligeholdes i Næstved. Øresundstogene ville jo ikke vedligeholdes i Helgolan såfremt Kystbanen overgik til S-tog. I så fald ville de naturligt i det omfang DSB fortsat benyttede dem blive vedligeholdt andre steder, herunder Næstved.


Det er en absurd ide. Boulevardrøret bliver brugt af mange andre tog end kystbanen.

Ja - så længe man vil sende ALLE regionaltog helt ind til Hovedbanegården og videre til opstillingsspor ved Østerport.
Jeg argumenterer heller ikke for at det skal ske i morgen - men passende når Øresundstogene er ved at være udskiftningsmodne og behovet for flere S-toge gennem "røret" reelt er til stede.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak