Afvikling af flytrafik? (Generelt)

af Jørgen Pagh Jensen @, lørdag 13. april, 2019, 09:34 (5 dage siden)

Ja, det kommer næppe til at ske lige foreløbig, men der er måske en meget interessant udvikling på vej:

Absolut ingen kendt teknologi kan gøre flytrafik CO2 neutral inden for en lang årrække.

Til gengæld sker der en eksplosiv øget fokus på klimaet, og man kan forestille sig, at der indenfor få år vil komme drastiske indgreb mod CO2-brug.

I Sverige har man indført flyggskatt og man har oplevet en 4-5% nedgang i flytrafikken i 2018. Nordmændene har et nyt ord "Flyskam" - om dette at skamme sig over at bruge fly, når det kan undgåes.

Også i Danmark snakker flere og flere om, at man bør undgå at flyve af hensyn til klimaet. Ja, der er et stykke vej fra snak til handling, det ved jeg godt, men jeg ville ikke satse mine sparepenge på den planlagte udvidelse af Kastrup.

Det islandske discount-selskab WOW er lige gået fallit med 20 fly - og Norwegian giver dundrende underskud og overlever kun, fordi nogle stadig smider penge i det.

Tegner der sig ikke et mønster? Kunne det ikke tænkes, at jernbanen står foran en historisk chance for et opsving af fjerntrafikken - nationalt og internationalt?

Og hvis det opsving kommer hurtigere end man kan få et nyanlæg gennem høringsfasen, hvordan tackler jernbanen så det opsving? Vi ved nok, at en flåde af langtursbusser hurtigt kan mobiliseres - og tage sin del af markedet. Men hvad skal jernbanen satse på? Kortere rejsetid? Bedre komfort?

Jeg tror, det er et vildskud at satse en formue på at presse hastighederne op, for at konkurrere med de fly, som måske snart bliver så dyre, at de er uinteressante for mange rejsende.

Sats hellere på hyppige, komfortable tog. 200 km/t må være nok i Danmark indtil videre. Dyre nyanlæg af jernbaner er jo heller ikke klimavenlige!

Hvis man tager et tidligt morgentog fra Danmark til Hamburg, og fortsætter med tog derfra, kan man spise aftensmad samme dag næsten hvorsomhelst i Vesteuropa nord for Alperne. Det er der mange, som slet ikke ved idag. Men det bliver de måske snart klar over.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen