Afvikling af flytrafik? (Generelt)

af Eyolf, lørdag 13. april, 2019, 16:18 (12 dage siden) @ kka-dk

Det er vel to faktorer som er av betydning her: Reisetid og pris. I Frankrike har jernbanen klart å utkonkurrere flyene på så godt som all innenrikstrafikk. En så viktig by som Strasbourg har en flyplass som får Vigra ved Ålesund til å virke som en storflyplass. Hvorfor? Ganske enkelt fordi jernbanen har tatt trafikken, både innenriks og til Tyskland, Belgia, Nederland og Luxembourg.

Også i Sverige, Tyskland og Italia er den innenriks flytrafikken sterkt avtakende, og flere forbindelser er innstilt. Det samme gjelder i Spania. Selv i Russland har nå jernbanen tatt så mye av trafikken mellom Moskva og St. Petersburg at antallet flyavganger er radikalt redusert.

I et fjelland som Norge anses det som fullt mulig å bygge baner som f.eks. kjører Oslo-Bergen på i underkant av fire timer. Da slår den totale tidsfaktoren klart ut til jernbanens fordel. Da gjenstår prisspørsmålet. Inntil det er løst, kjøres det med noe bortimot 3. verden-standard på norske jernbaner.

Men er flatt land som Danmark måtte da være ideelt for utbygging av høyhastighetsbaner. Ikke med min beste vilje kan jeg se at hverken fly eller buss skulle kunne ha noe potensial hos dere. Når den fergefrie Fehmarn-forbindelsen kommer på plass, burde jernbanen også være et reelt alternativ på forbindelser til destinasjoner som Hamburg, Berlin, Frankfurt m.fl.

I mellomtiden får vi bare drømme om hva andre har fått til:
Frankrike:[image]
(Flere bilder her)

Tyskland:
[image]
(Flere bilder her)

Italia:
[image]
(http://ebe-data.com/Hobby/Jernbanebilder/Italia/Motorvogner.htm)

Ja, selv britene kommer etter. Hvem gidder lenger å fly mellom London og paris, når man kan ta disse:
[image]
(Flere bilder her)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Sidespor ved Næstved
Sidespor ved Næstved
Et par indlæg på Jernbanen.dk´s opslagstavle vedrørende det militære sidespor nord for Næstved station samt sidesporet til Mogenstrup Grusgrav, er samlet og viderebearbejdet af Lars Christensen til denne artikel med bl.a. et stort kort.


 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen