Avatar

Afvikling af flytrafik? (Generelt)

af Ove Nygaard @, lørdag 13. april, 2019, 19:33 (242 dage siden) @ Eyolf

Det er vel to faktorer som er av betydning her: Reisetid og pris. I Frankrike har jernbanen klart å utkonkurrere flyene på så godt som all innenrikstrafikk. En så viktig by som Strasbourg har en flyplass som får Vigra ved Ålesund til å virke som en storflyplass. Hvorfor? Ganske enkelt fordi jernbanen har tatt trafikken, både innenriks og til Tyskland, Belgia, Nederland og Luxembourg.

[/b]>

Også i Sverige, Tyskland og Italia er den innenriks flytrafikken sterkt avtakende, og flere forbindelser er innstilt. Det samme gjelder i Spania. Selv i Russland har nå jernbanen tatt så mye av trafikken mellom Moskva og St. Petersburg at antallet flyavganger er radikalt redusert.

I et fjelland som Norge anses det som fullt mulig å bygge baner som f.eks. kjører Oslo-Bergen på i underkant av fire timer. Da slår den totale tidsfaktoren klart ut til jernbanens fordel. Da gjenstår prisspørsmålet. Inntil det er løst, kjøres det med noe bortimot 3. verden-standard på norske jernbaner.

Hej du Norgeskender.

Hvorfor har en så relativt stor by som Ålesund ikke nogen jernbaneforbindelse? Det er måske derfor, at Vigra kommer til at se ud som en storlufthavn! Norge har jo en rigeligt polstret oliefond, som kunne bruges til jernbaneinfrastruktur, men der skal jo også være "penge på kistebunden" til svære tider!


Bedste hilsener

Ove af Erritsø og absolut ukendt med forholdene i Ålesund;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen