Afvikling af jernbanen (Generelt)

af ThomasTT, søndag 14. april, 2019, 11:16 (12 dage siden) @ Denis Petersen

Det er meget fjernt fra alting. Jernbanen står foran omfattende udvikling, ikke afvikling. Og selv dem, der nærmest er gift med deres bil har brug for banen til at holde vejene åbne ind mod de større byer. Biltrafik fungerer kun hvis ikke alle kører.

Når jeg alligevel godt kan forstå, at den slags artikler kan opstå, er det pga banens tilstand som et dyrt relativt ineffektivt aktiv. Især væk fra København. For dyrt at udvikle men for kontroversielt at nedlægge. Det har vel længe været dagsordenen. Halvtomme tog betyder både dyre billetter og behov for tilskud. Og når store planer lanceres som alene omhandlende få minutter hurtigere rejsetider, der isoleret set kun marginalt fjerner biler fra vejene, ja så kan det virke meningsløst. Især hvis man også er ligeglad med byudvikling og i øvrigt tror, at 16-sporede veje øger fremkommeligheden.

Der er brug for relevante realistiske planer for banen. Baseret på 200 km/t og med fokus på kapacitet. Bevar gerne timeplanen under de forudsætninger men som et biprodukt af en plan om mange hurtige regionaltog ind mod byerne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen