Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Afvikling af flytrafik? (Generelt)

af krabsen, 15/4 2019, 10:13 (1831 dage siden) @ Jens N

I glemmer alle de andre 98 procent co2 forurenere. Lufttrafikken forurener stadigvæk kun med 2 procent


Og pointen er at derfor skal man ikke forsøge at reducere de 2 procent eller hvad? Jeg er uenig og det er mange andre tydeligvis også.

Der bør sættes ind over et bredt område.
Elektrificering af de danske jernbaner i et noget hurtigere tempo er også et punkt. Den nuværende plan er for langsom og fodslæbende.

Der er ingen der har påstået, at man ikke skal forsøge at mindske udledningen fra fly - og det sker sådan set løbende. Bl.a. har indførelsen af 'winglets', d.v.s. bøjede vingespidser reduceret brændstofforbruget med ca. 5%.

Men totalt ophør af al flyveaktivitet vil jo ikke reducere udledningen med 2% - for transportbehovet er der stadig og skal så løses med andre (også forurenende) transportmidler.


Helt generelt er det vel fornuftigt at sætte ind, hvor der er best value for money. Er det at..

  • Reducere flytrafikken?
  • Reducere benzinforbruget i lastbiltrafikken (eller amerikanernes overdimensionerede pick'upper)?
  • Isolere bygninger i Sydeuropa?
  • Mindske kulforbruget i Østeuropa?
  • Elektrificere jernbanenettet - især hvis strømmen kommer fra vedvarende energikilder og ikke fra polsk kul ;-)
  • Forsøge at mindske behovet for militære aktiviteter med de mange afledte effekter det vil medføre: mindskede udgifter (og udledning) til redningsaktioner, nødhjælpstransport (med fly...) og forhøjet livskvalitet for mange.

Der arbejdes/researches på de fleste af disse områder - men lige nu er flyvning blevet syndebukken for al forurening.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
DSB MZ1404
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak