Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SJ planer om expansion af trafikken til København (Generelt)

af mikedk2100, 15/4 2019, 19:18 (1799 dage siden) @ SGN

Vad är det som får er att tro att SJ är intresserade av Odense som slutstation, eller att SJ räknar med danska pendlare till Köpenhamn?

Troligen är målet att köra till Århus eller Ålborg med snabbtåg i direkt konkurrens med DSB, genom att erbjuda en högre komfort med bla Bistro. Detta kan göras när X2000 är renoverade, och de nya snabbtågen är levererade.

Det tror jeg også målet er - problemet er bare, at der tidligst kan køres med el-tog til Aarhus i 2026 (formentlig senere). Så indtil da må danskerne se langt efter konkurrence på jernbanen, og SJ må "nøjes" med at køre til Odense eller eventuelt til Esbjerg/Padborg, hvis de får lov af de danske myndigheder.

Troligen räknar SJ med att bara SJ biljetter skall gälla på tågen, precis som man gör t.ex mellan Göteborg och Malmö.

Att man redan nu planerar för ett tåg i timmen från Stockholm och Göteborg till Köpenhamn, är att resandet i dessa relationer ökar kraftigt. Dessutom ger det bra förbindelser till övriga Danmark och inte minst Tyskland. Satsningen har alltså ingen direkt koppling till ökad körning i Danmark.

SJs ambitioner är idag nog högre än DSB! Att erbjuda 3 tåg Köpenhamn till Tyskland är ynkligt - dessutom borde de börjat redan i december 2018, så att sommarens nödlösningar hade undvikits.

Jeg er enig. SJs ambitioner er langt højere end DSBs. Se bare på den manglende service hos DSB - at man i flere år ikke engang har kunnet købe vand eller kaffe ombord på toget. Jeg synes jo DSB er en skandale, hvad vist også tydeligt fremgår af mine indlæg her ;)

Og jeg er også enig i, at det er skandaløst, at DSB fra april til december indsætter busser i stedet for tog til Tyskland, i stedet for allerede fra april i år, at have sendt togene over Fyn/Jylland. Det er en manglende respekt fra DSB overfor deres kunder. Men det har vi jo vænnet os til. Min svenske ven fra Stockholm er også chokeret over, hvad DSB er blevet til.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak